Napsali o nás, odpovídáme |
||
|
||
Ahoj Václave, posilám ti reakci na tvé
dva poslední příspěvky. Je naprosto v pořádku, že upozorňuješ na nedostatky ve fungování F(f)andomu, domnívám se ale, že tvé návrhy se ubírají nesprávným směrem. Například postava jakéhosi manažera fandomu je čirá utopie. za prvé je fandom tak různorodý, že nějaké manažerování či řízení fandomu nepřipadá v úvahu (mluvím o fandomu s malým "f" - fandom není organizace!), za druhé by na takového manažera čekala jen dřina a prakticky žádná odměna (snad Mlok za zásluhy - po deseti letech). Činnosti, které uvádíš, jako propagace SF, informování čtenářů, pomáhání autorům atp. budou vždy vykonávat jen jednotlivé dílčí skupinky a aktivity jako jsou cony, fanziny a workshopy - a také je vykonávají, v mezích možností. Podobě fandomu jako takového logicky odpovídá (ne)činnost Československého fandomu. Právě tyto meze možností jsou klíčovou věcí. V úvodníku je znát, jak jsi ho psal uchvácen spravedlivým hněvem, ale já jakožto (domnívám se) nestranný pozorovatel vidím, že činnost fandomu je tak kvalitní, jak vysoko sahá obětavost jeho aktivistů. Fandom je nevýdělečná a zájmová skupina, tudíž každý dělá jen to, co dovede a co ho těší a jedinou odměnou je opravdu jen ten dobrý pocit z vykonané práce. Není tu žádná klika, která by ostatním neumožňovala se realizovat. Tvé horlení pro rezignaci těch, kteří "ukradli" symbol CKČ - mloka - mi s prominutím připadá scestné. Pokud rezignují oni, nepřijde nikdo jiný, kdo by to dělal místo nich. Tady není situace typu "můžete jít, za branou čeká na vaše místo deset dalších". Ad mlok. Možná sis nevšiml, že mlok udělovaný Akademii není totožný s mlokem z CKČ. Není keramický s glazurou, není černý, má jiný podstavec a nejmenuje se Mlok, ale Cena Akademie. Žádnou degradaci v tom nevidím. Co bys pak říkal ceně Nebula, která je skoro každý rok jiná, protože její výtvarníci se střídají? Co se týče ceny Ikaros, nepřetvořili jsme ji, jak píšeš. Původní kategorie zůstávají, jen jsme si z důvodu zjednodušení řekli, že Ikaros se bude jmenovat i literární soutěž Ikarie. A tato soutěž není zaměřená na likvidaci CKČ (proč taky), ale na to, aby byli autoři (nejen začínající, ale i zkušení více motivováni posílat nám do redakce své povídky. Srdečně zdraví Ivan Adamovič Ahoj Ivane. Vážím si toho, že sis našel čas odpovědět na moji výzvu k diskusi. Zkusím lépe vysvětlit svůj pohled na věc. Pořád vidím obrovský rozdíl mezi fandomem (zájemci o SF, běžní účastníci conů, divocí fanové) a Fandomem (Československým Fandomem - organizací, která sdružuje jenom část fandomu a která by měla pro fandom něco dělat z titulu svého většího za- pálení, lepších kontaktů a větších možností a zkušeností.) Souhlasím, že fandom se řídit nedá. Já ale nemluvím o řízení fandomu, ale o řízení Fandomu k lepšímu uspokojování potřeb fandomu (zní to tak nějak blbě marketingově). Potom se mi ale nezdá postava jakéhosi manažera takovou utopií, protože současný stav Fandomu, tak jak jsem jej nastínil minule a doplnil snad ještě v úvodníku v tomto čísle za, tohoto manažera vyžaduje. Opět s Tebou souhlasím, že jednotlivé činnosti budou vykonávat jednotlivé skupiny a lidi, kteří mají chuť, čas a možnosti. To se ale nevylučuje s tím, že tyto činnosti by měl někdo podchycovat, využívat, rozšiřovat, organizovat a původce motivovat, odměňovat a také jim pomáhat. Té dřiny nebude až zase tolik. Taky to nemusí dělat zadarmo. I u nevýdělečných a zájmových skupin jde o peníze, přinejmenším o peníze na existenci. Při průměrně úspěšné činnosti by manažer měl získat peníze nejen na ceny, diplomy, poštovné, vydávání Kočasu apod., ale i na svoji odměnu, která nemusí být velká. Pocit, že něco funguje, že něco člověk dokázal a uznání od známých osobností samozřejmě zůstane větší částí odměny. I ten Mlok za zásluhy (ovšem pokud až po deseti letech, to by zase svědčilo o nefunkčnosti Fandomu.). Skutečně jsem si nevšiml, že Mlok a Cena Akademie je různý mlok.. Nevšimnou si toho ani čtenáři, ani autoři, zvlášť, když mohou předpokládat, že i výtvarníci Mloka se mohou měnit jako se mění u Nebuly, jak sám dodáváš. Tenhle argument svědčí spíš pro mne, nemyslíš? Jaký je rozdíl mezi mlokem fialovo pruhovaným v klobouku a mlokem žlutě tečkovaným na skateboardu? Obě ceny by měly být nezaměnitelné, originální, mít vlastní původ. Jinak v tom vidím degradaci. Obou cen. Jenže jedna tu byla dřív. Co se týče rezignace zodpovědných, už v okamžiku, kdy jsem tu větu psal, jsem si byl vědom toho, že obrovskou práci těch lidí nebude chtít nikdo převzít. Pana Rampase, kterého si vážím pro to, co dělá (i když nesouhlasím s tím jak to dělá) nikdo nenahradí, alespoň ne teď. Ale nějak přece musím dát najevo svou nespokojenost. zatím veškerou kritiku (nejen mou) vždycky na poradě Rada Fandomu zamluví, smete se stolu a jede dál svým tempíčkem. Aspoň mám ten silný pocit. Netvrdím, že literární odnož soutěže Ikaros je soutěž zaměřená k likvidaci CKČ. Myslím jen, že k ní přispěje. A dovolím si rýpnutí - zájem o publikování v Ikarii má málo autorů? Nebo si nevyberete ani z přehršle povídek z fanzinů? Otištění jedné povídky je pochybnou motivací, i když si o ní mohou i autoři povídek oceněných v CKČ většinou jen nechat zdát. Měj se krásně Václav Pravda | ||
k obsahu ZA 14 | ||
k Publicistice | ||
ke Zbraním Avalonu | ||