Znovu manager

Piter

 

    

    Přečetl jsem si reakci pana Pravdy (Manažer fandomu - Zbraně Avalonu 3 / 97) na svůj článek Manager - yes or no? (Interkom 5 - 6 / 1997) a považuji za nutné napsat několik poznámek, vysvětlení a doplnění.
    Pan Pravda poukazuje na to, že manager musí mít možnost alespoň částečně řídit použití získaných peněz, aby mohl sponzorovi zaručit dodržení smluvních podmínek a účelné vynaložení prostředků (nepřesná citace). To je samozřejmě pravda a na tuto nutnou podmínku jsem myslel. Ukrývá se pod bodem tři: uzavření smluv mezi managerem, Fandomem a cony (potažmo pořadateli). Těmito smlouvami se zajišťuje nejen Fandom a cony proti managerově nedůvěryhodnosti či neschopnosti, ale také manager proti nespolehlivosti Fandomu a conů.
    V mém článku není podrobně popsán systém těchto smluv, ale předpokládám existenci obecných (dlouhodobých) smluv manager - Fandom (kluby) a konkrétních smluv s jednotlivými sponzory.
    Zapomněl jsem na častou možnost, že sponzor trvá na konkrétní akci (con v Horní Dolní) nebo bude financovat přímo náklady konkrétní činnosti (Stojan Jakotyč - zahraniční host). Mnohé firmy jsou ochotny financovat pouze něco s viditelným výsledkem (a jasně prokazatelnými náklady) a pak pochopitelně dělení financí (popsané v předchozím článku) nepřipadá v úvahu.
    Managerovou účastí na řízení Fandomu si nejsem jist. Rozdělení a využití peněz by mělo být dáno spíše pevnými pravidly ve smlouvách se sponzory a s managerem. Skutečně chápu v tomto případě managera jako odborníka na získávání finančních prostředků a nikoli jako řídícího pracovníka, jak ho ve svém článku popisuje pan Pravda (manager s několika hlasy nebo právem veta rozhodně je řídícím pracovníkem). Vidím ho (v rámci Fandomu) spíše jako poradce dohlížejícího na plnění smluv (a upozorňujícího zúčastněné na jejich případné porušení) a radícího pořadatelům akcí, jak tu kterou akci upravit, aby se na ni dali nalákat sponzoři. Jeho pravomoci by měly být dány smlouvami a měly by se vztahovat především na organizaci a koordinaci při plnění závazků vůči sponzorům. Osoba popsaná panem Pravdou je manager v plném slova smyslu a nikoli marketingový specialista.
    V podstatě tím myslím to, že sponzor bude v kontaktu s pořadateli akce i firmami. Dejme tomu, že ve smlouvě je vyvěšení reklamní tabule na conu; managerova práce spočívá v kontaktování obou smluvních stran a sjednání místa a času předání tabule. Před začátkem akce se pak manager dostaví na místo konání a zkontroluje, zda je tabule vyvěšena v souladu se smlouvou. V případě lenošnosti firmy či pořadatelů je upozorní na následky nedodržení smlouvy (pokuta, žaloba, ztráta důvěryhodnosti atd.).
    Při nedodržování smluv nepomůže řídící pracovník s omezenou pravomocí (pravomoc jen ve Fandomu - nikoli v klubech), nýbrž dohodovací řízení či soud (pevně doufám, že tak daleko to nedojde, protože by to dost možná nebylo v silách Fandomu).
    Případný kandidát jistě dohlédne, aby se tyto plané debaty vyřešily podle jeho představ.
    Dále bych pana Pravdu rád upozornil na to, že rozdělování úloh a sankcí není možné bez odpovídající odměny. Osoby pracující zdarma a dobrovolně lze pouze prosit a nikoli na nich něco žádat nebo jim dokonce něco přikazovat. To je proti všem zásadám řízení. Tímto směrem se dostáváme k profesionalizaci Fandomu, to je však téma pro zcela jinou debatu.
    Je fakt, že reklama na SF akcích není pro firmy zajímavá, protože média tyto akce víceméně přehlížejí. O to, aby se to změnilo, by se musel někdo aktivně postarat, což prozatím nedělá ani tiskový mluvčí. Příklady uvedené v předchozím byly pouze ilustrační. Podstatně zajímavější než reklama je pro firmy možnost přímé propagace pomocí ochutnávek, předváděcích akcí, anket apod. Na conech je velmi slušné srocení lidí a schopný marketingový specialista by toho měl umět využít. Nikoli náhodou se nyní umývám mýdlem z materiálů Bohemiaconu.
    V záležitosti public relations má pan Pravda naprostou pravdu (podivné spojení), ale zcela úmyslně jsem v předchozím článku nezabíhal do podrobností z oboru marketingu. Speciálně public relations je záležitostí mezi firmou a managerem, která se conů a Fandomu dotýká jen okrajově. Řízení a financování neziskových organizací je v USA slušně prosperujícím oborem a na toto téma vyšlo nesčíslně knih. Pro začátek doporučuji Peter F. Drucker: Řízení neziskových organizací, HarperCollins, New York 1990. Česky vyšlo v nakladatelství Management Press, Praha 1994. Další literaturu rád doporučím.
    Ohledně právního osamostatnění pořadatelských klubů musím podotknout, že mnohý klub se osamostatňovat nechce právě z důvodu, aby se nemusel příliš zatěžovat administrativou a berňákem. O účetnictví samotného Fandomu bych se však raději nahlas nezmiňoval.
    Ještě drobná poznámka - Dracon není právnickou osobou, nýbrž něčím jako pobočkou Fandomu.
    Rozpočet a jednoznačná pravidla rozdělování prostředků jsou skutečně nutná, ale nejprve je třeba mít co rozdělovat. Příjmy Fandomu jsou mizivé.
    Fandomovou strukturou se předchozí článek nezabýval, proto se zdržím komentáře.
    Na závěr ještě poznámka pro čtenáře Zbraní Avalonu: V našich krajích je již zvykem, že ptát se na povolení přetisknout článek je jen zbytečná formalita. Nevadí mi to, ale je alespoň slušnost ho přetisknout v původní podobě. Musím proto podotknou, že původní verze článku Manager - yes or no? nepostrádala takové detaily jako odstavce a grafické členění podle bodů, ale zato postrádala množství překlepů (Ač autor není velkým znalcem mateřského jazyka, dokáže alespoň spustit kontrolu pravopisu, která je zabudována v každém textovém editoru. Silně pochybuji, že by Zbraně Avalonu byly zalamovány ručně). V příšerné celostránkové mase textu otištěné v tomto fanzinu se nevyzná ani autor. Piter
   
    Na tomto místě odpovím na poznámku. Omlouvám se za přetisknutí článku bez autorova souhlasu. Články z Interkomu přetiskuji se souhlasem Z. Rampase, i když přiznávám, že si nejsem jistý, jestli zrovna u tohoto článku jsem souhlas žádal. Co se týká úpravy článku, vycházel jsem z nutnosti stlačit článek na minimální plochu jedné stránky. Šlo mi o text pro ty, kteří jsou líní nebo nemají možnost si sehnat Interkom. S rozšiřujícím se množstvím příspěvků budu muset od přetiskování ve spoustě případů upustit. Některá témata jsou už moc rozmělněna a tak už na ně nebudu reagovat v celé šíři, jen na citace. Oproti IK jsem některé překlepy opravil. VP
 
k ZA 18
k Publicistice
k ZA