Další porce pro trekkies
Musím přiznat, že jsem tuto knihu (troufám si tvrdit,
že nejrozsáhlejší Trek vydaný v ČR – 398 stran!!!) otevíral s nedůvěrou,
ale v koutku srdce i s nadějí, že bude lepší než poslední Trek – Vraždy
ve vulkanské akademii. Už na druhé straně knihy mě zaujal nápis „V roce
1996 vydalo nakladatelství Albert v Boskovicích.“ Kniha ovšem vyšla až před
Vánoci 1997 (proto bude rok 1997 figurovat i závěrečném souhrnu). Ono nakladatelství
Albert je známo (alespoň mně) velkými zpožděními. Vraždy ve Vulkanské akademii
měly vyjít krátce po ST4 a IV (potvrdil mi to sám majitel, se kterým jsem
byl určitou dobu v čilém telefonickém kontaktu – urgence, urgence, urgence…),
ale nebylo to tak (ST5 vyšel až na podzim 1996). Doufal jsem, že to bude
kiks poslední. Nebyl. O tom však raději později.
Kniha navazuje na epizodu původního seriálu zvanou All
our yesterdays – Všechny naše včerejšky (přepis scénáře vyšel česky v antologii
Příběhy vesmírné lodi Enterprise) a knihu stejné autorky Syn včerejška (česky
vydal Baronet v roce 1993). Snad proto, že jsem četl právě pouze onen přepis
scénáře, se zařadil Syn včerej-ška spolu s Černým ohněm na dno mého žebříčku
Treků. Hlouběji jsou už jen výše zmiňované Vraždy ve vulkanské akademii.
Děj se odehrává v rozmezí několika dnů asi měsíc před
osudnou cvičnou výpravou Enterprise s kadety, při níž se setkala s Khanem
(je to tedy období mezi Hrozbou z vesmíru a Khanovým hvěvem). Federace se
setkává s velkým problémem – některé hvězdy začaly stárnout obrovskou rychlostí,
protože na ně působily zvláštní útvary časoprostoru, ve kterých ubíhal čas
rychleji. Díky tomu ztratila Federace loď Constellation, která zmizela v
černé díře, protože se jí předběhly chronometry a vystoupila dříve z hyperprostoru.
Admirál Kirk, Spock a admirál Morrow se vydávají na palubě lodi Cochise
na pomoc lodi Kismet, která je uvězněná v gravitačním poli Alfy Centauri
B. Z Kismetu zachraňují doktora McCoye. Společně s ním se pak Kirk a Spock
vydávají (už na palubě Enterprise – filmové bez písmenka) na planetu Gateway,
na níž se nachází zdroj anomálií – Strážce věčnosti. Jediným člověkem, který
si se Strážcem kdy rozuměl, je syn Spocka – Zar. Ten je však uvězněn v minulosti
planety Sarpeidon. McCoy, Spock a Kirk se vydávají na cestu do minulosti,
aby Zara našli, jinak bude za devadesát dní zničena celá galaxie. Zar, který
se stal vládcem jedné z ozbrojených skupin na Sarpeidonu, se však zdráhá
odejít a pomoci. Mezitím uzavírá sňatek s dcerou náčelníka další skupiny
– Wynn. Původně pouze „papírové“ manželství se však mění v silný citový
svazek. Zar se vydává zpět do přítomnosti a pomáhá opravit Strážce. Pak
se vrací zpět do minulosti, kde ho čeká boj, ve kterém má být podle věštby
své manželky zabit…
Dál si to přečti sám, milý čtenáři (hádej jak to asi dopadne
:-))).
Na začátku jsem slíbil nějaké ty kiksy. Tady jsou. Nevím,
z kterého prstu si autorka (nebo snad překladatel?) vycucala ono pojmenování
Vejur pro stroj z filmu Star Trek - The Motion Pic-ture. Samotný Gene Roddenberry
ho pojmenoval Veger [vídžr], protože jeho srdcem byla sonda Voyager (viz.
ST I – Hrozba z vesmíru). Zaujala mě též věta „Hvězdolodi měří čas stardatem.“
Já bych jí osobně napsal asi takto: „Hvězdné lodi měří čas hvězd-ným časem.“
Další věcí, která se mi ale vůbec nelíbila, je pojem praporečník. Onu hodnost
bych označil jako praporčík. Prapo-rečník u mě vzbuzuje představu muže,
který kráčí v čele šiku vojáků nesouc vlajku jejich oddílu (a tato funkce
u Flotily určitě není). Ostatně, jedná se asi (na 99%) o překlad termínu
ensign, což znamená podporučík. Další podivností je brněná košile. U nás
se jí říká drátěná košile. Překvapení vyvolaly i nákresy na stranách 56
(vesmírné lodě Federace) a 284 (nákres raketového motoru Enterprise). Jsou
na místech, kde bych je nečekal – uprostřed kapitoly. Možná se ale jedná
o výrobní vadu právě mého výtisku (ale to asi těžko). Dlužno podotknout,
že všechny vyjmenované vady na kráse (až na druhý nákres) se nacházejí v
první třetině knihy, dále už jsem si ničeho nevšiml (možná jsem ale něco
přehlédl). Překladatel dokonce začal přidávat i vtipné poznámky (strana
341). Až na tyto maličkosti je to kniha čtivá a lepší než Syn včerejška.
Do našich trekkie knihoven tedy přibyl další kousek (pořadové číslo 21).
Musíme jen doufat, že ho nějaký další bude brzy následovat. Původně jsem
chtěl této knize dát čtyři hvězdičky, ale kvůli překladu jsem hodnocení
zhoršil na tři a půl. Nezbývá mi tedy nic jiného, než zavelet: „Kurz do
nejbližšího knihkupectví, osmá nadsvětelná! Start!“
A mimochodem, pane překladateli, biofeedback. What the hell is it?
* * * 1/2 JBr A.C.Crispin – Čas pro včerejšek, Albert 1997
Opravdu poslední?
Konečně se na trhu objevil kousek, na který jsem (namlsán
krátkými ukázkami) určitě nečekal jen já – Poslední vesmírná odysea od Arthura
C. Clarka. Je vidět, že Baronet si od ní slibuje mnoho, protože je vázaná
a má přebal (což už se u SF moc často nevidí). Bohužel s tím co je na přebalu
si už Baronet tolik práce nedal. Ve spodní části je asi fotografie Slunce
a nějakého měsíčku (že by Europa?). V horní části si to vesmírem šine podivné
kosmidlo. Je úplně stejné, jako na Preussově Smrti na Fobosu. Táži se, to
opravdu nemáte obrázek nějakého jiného? Viděl jsem původní anglické vydání
románu 2001 (ten u nás spolu s 2010 a 2061 vyšel před krátkou dobou v podobné
úpravě jako 3001, jen ne tak hrozné). Nádherná obálka s perfektně nakreslenou
Discovery mi doslova vzala dech. Nešla by použít obálka z anglické verze?
Ale dost kritiky, pojďme k ději…
Příběh se odehrává v roce 3001 a letech následujících.
Na začátku nalezne vesmírná loď Goliath vesmírem plující mrtvolu Franka
Poola, kosmonauta z Discovery, kterého HAL (pokud jste nečetli 2001, je
to palubní počítač Discovery) vymrštil do vesmíru v nehermetickém skafandru
s vypadlým přívodem vzduchu. Poole se posléze probouzí v nemocnici na Zemi.
Ocitá se v době, kdy ze Země trčí čtyři třicetšest tisíc kilometrů vysoké
mrakodrapy, komety z okraje Sluneční soustavy jsou dopravovány na Venuši,
aby tam z nich mohla být získána voda, každý člověk má svou neurohelmu,
která mu umožňuje prožívat sny (něco jako simulátor ve Star Treku, ale přímo
ovlivňuje mozek) a na obloze svítí kromě Slunce i Lucifer (pokud jste nečetli
2010, vznikl z Jupiteru působe-ním monolitů). V aklimatizaci Pooleovi pomáhá
doktorka Indra Wallaceová. Poole se poté vydává s Dimitri Chandlerem, kapitá-nem
Goliathe, na cestu na Ganymed. Stále ho fascinuje Europa, na níž je umístěn
další z monolitů (obrovská obdoba monolitů z Měsíce a ze Země). Europa je
obývaná záhadnými obojživelníky, nazývanými Europové. Poole se pomocí modulu
Falcon dostane na Europu. Je to poprvé za předchozích necelých tisíc let,
kdy na ní vstoupila noha člověka. Všechny předchozí pokusy byly zastaveny
silovým polem. Právě na Europě kontaktuje Franka Halman (HALMAN=HAL9000+DAVE
BOWMAN), což je vlastně okopírované a dohromady spojené vědomí jeho přítele
Dava a palubního počítače HALa. Byl to právě Halman, kdo varoval posádku
Leonova (2010), aby opustila orbitu Jupitera, než se z něj stal Lucifer.
Frank opouští Europu a vrací se na Zemi. Tam se ožení s doktorkou Wallaceovou.
Po třiceti letech klidného života pak dostává od Halmana důležitou informaci
– před nece-lým tisícem let odvysílal monolit z Europy zprávu ke komunikač-nímu
uzlu vzdálenému 450 ly (sv. let) a právě nyní dostal odpo-věď. Situace začíná
být kritická, protože podle došlých informací je více než pravděpodobné,
že dojde ke zničení celého lidstva…
Ačkoliv tvrdí, že se jedná o definitivně poslední díl,
nechal si Clarke zadní vrátka pro další pokračování otevřená dokořán. Kniha
je velmi čtivá, velice jsem se divil, že veškerý děj je směstnán na 216
stranách. Zbytek je doslov a vysvětlení některých pojmů (prakticky z každé
kapitoly alespoň jeden). Docela mě pobavily i narážky na Star Trek, kterých
je v knize několik. Clarke nám opět předložil jeden ze svých dobrých příběhů,
snad jen finále mohlo být trochu více rozepsáno (11 stran i s epilogem je
pro mě málo).
* * * * 1/2 JBr A.C.Clarke – 3001: Poslední vesmírná odysea, Knižní klub
a Baronet 1997
Střetnutí s medúzou
Hlavní hrdinkou, ostatně i jako v předchozích třech
dílech, je Linda Nagyová alias Ellen Troyová alias Sparta. Linda podstoupila
v dětství sadu operací v rámci projektu Sparta. Získala tak schopnost
nočního vidění, přímé komu-nikace s počítačem pomocí mozku a podobně.
Sparta na Marsu podstoupí operaci, při níž přichází o anténu, kterou měla
umístěnou v břišní dutině. Z Marsu je přesunuta spo-lu s milencem Blakem
Redfieldem do hlavního stanu orga-nizace Salamandrů na Zemi. Blake je
následně přinucen odejít. Spartě jsou mezitím aplikovány drogy, které
měly pomoci odhalit podstatu jejích snů. Sparta, neustále proná-sledována
zvláštními sny o Jupiteru, nachází práci v jedné cestovní kanceláři v
Londýně. Sama začíná experimentovat s drogou Striafan, která jí pomáhá
získat jasnější vize snu, ale působí drogovou závislost. Blake je vyzván
velitelem Kosmické kontroly, aby se přidal k Salamandrům, kteří tvoří
protiváhu Proroků Svobodného ducha. Rozborem pla-kety nalezené na Marsu
zjistili Proroci, že na Jupiteru má dojít ke kontaktu s mimozemskou inteligencí.
Jednomístná sonda Kon-Tiki pilotovaná Howardem Falconem, napůl robotem,
napůl člověkem, provedla vstup do atmosféry Jupitera. Tam se setkává s
obrovskou medúzou. Mateřské lodi Garuda se podaří nahrát záhadnou sérii
zvuků. Blake se na palubě Garudy setkává se Spartou, napolo šílenou z
drogy, která provedla sabotáž na software sondy. Sonda však přežije, protože
Falcon nespustí právě onen poškoze-ný program. Na Garudě dochází k převratu
a všichni Pro-roci jsou zatčeni. Na Zemi se Blake se Spartou dozvídají,
co znamenal onen záhadný zvuk. Byl ta to věta „Už jsou tady“. Sparta se
díky Salamandrům setkává se svými rodiči, o nichž si myslela, že zahynuli
při nehodě vrtulníku.
Závěr zůstává jako u předchozích dílů otevřený, však
se také jedná o šestidílnou sérii. Mým dosavadním osobním favoritem z
této série je Smrt na Fobosu (správně by asi mělo být na Fobu). Trochu
mě zaráží, že na titulní straně doslova září jméno Arthura C. Clarka,
který však napsal pouze povídku, ze které kniha vychází. Jméno samotného
autora je vysázeno menším písmem a při letmém pohledu si ho snad ani nemůžete
všimnout. V samotné knize jsem si nevšiml žádné zvláštnosti či nelogičnosti,
snad až na „konstelační kříž“, o němž bych si dovolil hádat, že je to
asi špatný překlad a správně mělo být „souhvězdí Kříže“. To už i z toho
důvodu, že se hovoří o planetáriu oblohy jižní polokoule. Kniha se dá
číst i jako samostatná, ale pokud chcete proniknout hlouběji do děje a
pochopit všechny souvislosti, určitě si přečtěte předchozí tři díly.
* * * 1/2 JBr Paul Preuss, Arthur C. Clarke - Zlatý věk Venuše, díl
4. - Střetnutí s Medúzou, Baronet 19971
Zelazny na různů notečku
Nebudu hodnotit jednotlivé povídky, je jich patnáct.
Styl nebo zaměření se nedá zhodnotit celkově, protože se mění. Koneckonců
povídky byly napsány v rozmezí let 1962 - 1979. Takže jen stručně. Výborné.
* * * * 1/2 VP Roger Zelazny-Poslední obránce Camelotu, Beta 97
Něco jako detektivka
Další dílo J.J. Oščádala je ze všeho nejvíc podobné
detektivce. Ale asi málokdo z čtenářů detektivek by u téhle vydržel aspoň
do třetiny. A upřímně řečeno, i málokdo ze scifistů vydrží aspoň do třetiny.
Děj je nepřehledný, není vyprávěn, spíš je před čtenáře
stavěna řada obrázků, klipů. Tato metoda je nesmírně náročná na čtenářovu
pozornost a inteligenci. Vyznat se ve střípcích, ze kterých autor až příliš
pomalu staví svůj svět a zápletku, není snad až zase tak složité, jako
otravné. Způsob, který Oščádal úspěšně vyzkoušel v Bratrech, v téhle knize
podle mne přetáhl do nesrozumitelna. Požitek ze čtení se při prvním čtení
nedostavil. Doufám jen, že se dostaví při některém dalším. Kdo má ale
čas a chuť se nořit do jedné knihy několikrát, s rizikem, že tam stejně
nic nenajde? Nejsem schopen posoudit, jestli toto dílo hloubky má nebo
si na ně jen hraje.
Oč se jedná. Linie 1 - teroristická skupina vykrádá
banky a vraždí při tom. Tahle linie je podle mne zbytečná, ale je nejsrozumitelnější.
Linie 2 - Řek Angelos částečně v krevní mstě za válečné vyvraždění rodiny
a částečně v úkole svého patrona jezdí po Evropě, hledá různé lidi a zabíjí
je. Na popis osoby, která se finále v podstatě jen zúčastní, je to příliš
rozvláčné, zvlášť, když se to skládá z dvou podlinií - jedné odehrávající
se v minulosti a jedné současné. Linie 3 - Starožitník s vlastní ochrankou
čeká na naplnění starodávné obchodní dohody, která spočívala v shromáždění
tří předmětů. Tady vstupuje prvek fantastiky, evidentně se jedná o jakési
součásti záhadného přístroje. Tahle linie je příliš úzká a je nejmíň srozumitelná.
Neevokuje ale mimozemské, jiné myšlení a cítění, spíš je jen vzatá příliš
zkratkovitě.
Linie se pomalu začínají proplétat, lidí ubývá, jak
jsou zabíjeni, všechno zřetelně míří k nějakému průsečíku. Průsečík je
ale vysvětlen nejasně, zřejmě jde v podstatě o to, že sestavení přístroje
umožní mimozemšťanovi uvízlému na Zemi návrat domů. Jenže právě ta nejasnost
závěru přidá čtenáři ještě pocit neuspokojení. Celé mi to tak trochu připomíná
depresivní a surrealistickou a intelektuálskou verzi Man in Black.
* * 1/2 VP Jan Jam Oščádal - Emisar, AF167 1997
Snaha nestačí
Mimozemšťané využívají Zemi jako dějiště nekonečného?
seriálu pro svojí TV. Sledovanost však po celosvětové nukleární válce
a pomření drtivé většiny lidí klesá a tak šéfové projektu hodlají znovu
zasáhnout do dění na Zemi. Prostřednictvím přesunu jednoho pracovníka
v čase hodlají odradit Elvise Presleyho od vstupu do armády. Nic se ale
nedaří, jek by chtěli a tak jen bezmocně sledují, jak se jejich archivem
žene jakýsi virus, přepisující historii Země podle změn, které nastaly.
Hlavní hrdina? Rex se proti vlastní vůli dostal do
centra dění. Jeho sestra je pobočnicí dalajlámy, hlavy jedné ze tří hlavních
církví, které ovládaly Zemi. Všechno je se vším propletené a asi nemá
cenu to rozplétat v této recenzi.
Takže jen hodnocení. Připomíná Stopařova průvodce,
ale jen způsobem vyprávění, ne už humorem. Nedokážu odhadnout, jestli
je to chyba překladu nebo předlohy, ale humor tady není nic moc. Pokud
je, cítím z něj většinou křeč a kalkulace.
Doporučuji si půjčit, za koupení to podle mne nestojí.
Za těch 159,- korun rozhodně ne. A to vyjdou ještě další dvě pokračování.
* * * VP Robert Rankin - Armageddon jako muzikál, Talpress 1997
Další M/mýtus
Skeeve, tentokrát sám, se vydá za Aahzem do jeho domovské
dimenze Pervu. Při hledání Aahze získá zase pár přátel a zase se změní
ve starého dobrého Skeeva. To jsem si oddechl. Jinak tento díl ničím nepřekvapuje,
snad jen džin se nechová tak, jak byste čekali.
* * * 1/2 VP Robert Asprin - Mezi neperfektními Pervekty, Perseus 1997
Mám ji s podpisem autora
Kvůli tomu jsem si ji na Draconu koupil, protože jinak
je obálka dost odpudivá.
Čtyři příběhy polské „dvojky“ vykreslují Evropu přeoranou
konflikty a zčásti ovládanou imigranty hlavně z arabských zemí, zčásti,
zejména na východě, ovládanou postsovětskými mafiemi. Vykreslení je nepříjemně
věrné, protože taková budoucnost není nepravděpodobná. Proto se mi tato
kniha nelíbí, já takovou budoucnost nechci. I když mi to může být fuk,
tou dobou už budu na prkně. Jinak oceňuji autorův styl a schopnost vytvořit
živé postavy a fungující kulisy.
Studnice bez vody. Asi nejslabší, v podstatě bez děje.
Je jen obrazem o vzkříšení největšího inkvizitora, ale příliš dlouhým
a přes snahu málo hrůzným.
U nás doma je nádherně. Vyšlo v Ikarii. Faktický vládce
Ukrajiny, major Skrebec, rozehrává vysokou politickou hru o uznání samostatnosti
Ukrajiny pod jeho velením.
Červené koberce, ... Povídka z politických kruhů Francie,
ve které se vyhrocuje situace mezi jednotlivými národnostními menšinami,
zejména s početnou slovanskou.
Šípková Růženka. I akce dobročinné organizace se dají
zneužít k mocenskému boji. Transport převážející nemocnou dívenku do vyhlášené
ruské nemocnice k transplantaci je přepaden teroristickou jednotkou. Autor
je silný zejména v povídkách z východu - dá se mu věřit, protože náznaky
podobných řešení jsou už žhavou současností. Tyto povídky jsou také akčnější,
barevnější.
* * * * VP Rafal A. Ziemkiewicz - Červené koberce, odměřený krok, AF167
1997
Nesouhlasím s Houserem
Toto není recenze, ale polemika s recenzí Pavla Housera
v Ikarii 1/98.
PH vadí vnesení různých politických reálií do děje
a řešené pořád nějakých vztahů někoho k někomu. Proboha, o tom ta kniha
je!!! Hlavní hrdina si právě postupně vzpomíná na svou minulost. Slupku
po slupce se z normálního občánka stává ten hlavní diktátor, na jehož
příjezd předešlá „slupka“ čekala. A s odhazováním slupek musí také revidovat
vztahy, které má k osobám kolem sebe. Na tom je podle mne kniha postavena
a nazírání na svět z perspektivy permanentní opilosti, které se tak líbí
PH, je jen bonbónkem! Gravitační anomálie, zmíněná také PH, je ve světle
závěrečných vysvětlení jen berličkou, o kterou se hrdina opíral v době
své psychické poruchy.
Hodnocení je stejné, ale na vyšším mu ubírá něco jiného
- nevěrohodnost chování postav k hrdinovi (že by ho nechali plácat se
v nevědomosti a nepokoušeli se ho vrátit do reality, když je hlavní příčinou
jejich situace?) a nevěrohodnost chování médií (jejich způsob práce je
vyloženě amatérský). A snad také to, že fantastický prvek je směšně maličký
a vše se postupně vysvětluje přirozenou cestou.
* * * 1/2 VP Sam J. Lundwall - Čas a Amélie, IŽ 1997
Nesouhlasím s Mlsem a Ríšou
ohledně hodnocení sbírky povídek Divodějní. Humor většiny
povídek mi připadá vyčpělý a nenápaditý. Spočívá v novosti situací, do
kterých se hrdinové dostávají, v novosti závěrů. Jenže jakápak novost,
když se k nám sbírka dostala až teď? Jinak bych asi mluvil, kdybych tuto
sbírku četl před deseti lety (vzhledem k mému věku), jinak bych asi mluvil
v době vzniku povídek (vzhledem k absolutní novosti). Povídky jsou dobré
až výborné, ale když na mne občas vyjukne nějaká průměrnost (zase vzhledem
k době) a ještě mne každá předmluva přesvědčuje, jaká legrace mne čeká,
a pořád nic, pak jsem nutně zklamaný a hodnotím pouze
***1/2 VP Divodějní, Talpress 1997
Jde po mně/Je po mně
Harry Harrison sklouzl v dalším příběhu Ocelové krysy
k legraci toho nejobyčejnějšího zrna z rodu Billových pokračování. Jimi
diGriz je už starší, jeho synům je skoro dvacet. Vzhledem k tomu, že se
Jim ženil asi ne nejmladší, muselo by mu být v době příběhu asi pětačtyřicet
až padesát, což neodpovídá jeho heroickým výkonům. Kdosi unese Angelinu
a Jim vyzvedne dvojčata ze školy a vydává se na záchranou výpravu.
Liga je napadena ještěrovitými a obojživelníkovitými
obludami. Prohrává, ale Jim pronikne na centrální svět protivníka, odhalí,
že v pozadí stojí Šedí lidé, necitelní a skrz naskrz racionalističtí.
Jim pochopitelně několikrát unikne smrti, zachrání Ligu, osvobodí Angelinu
atakdále.
Jim se v tomto díle chová jako hlupák, nápadů má minimum,
jeho humor není už krásně suchý. Synové jsou bez jakéhokoliv zaškolování
stejní jako on. Nepřátelé jsou spíš parodií, než opravdovými nepřáteli.
K tomu ještě stroj času, ty ještěrovité obludy, nevěrohodnost, křeč. Je
toho dost, abych si řekl, že Jim nejde po mně, ale po mém vkusu. A když
si pomyslím, jaký to býval chlapík, pokouší se o mne infarkt a je málem
po mně.
Hodnocení trochu zachraňuje profesionalita a pár nápadů.
* * 1/2 VP Harry Harrison - Ocelová krysa jde po tobě!, Mustang 1997
Marid Audran podruhé
Kouzlo nového světa trochu vyprchalo, zesláblo i kouzlo
Marida. Tahle detektivka pojednává o hledání nebezpečného vraha, které
se prolíná s mocenským bojem mezi Friedlander bejem a jeho protivníkem.
Ale Marid jako kolečko policejního a bejova soukolí není tak přesvědčivý
jako nezávislý pouliční bojovník.
* * * * VP George A. Effinger - Oheň ve slunci, Polaris 97
Jedno větou
Paul Preuss - Střetnutí s medúzou: Příběh o chmurném konci mořského biologa
Larry Niven - Protektor: Jak ušetřit na pneumatikách.
Roger Zelazny - Poslední obránce Camelotu: O snaze odborů zajistit prodavačům
novin dobré pracovní podmínky.
Terry Pratchett - Muži ve zbrani: Osudy několika tankistů v památné bitvě
u Kurska.
George A.Effinger - Oheň ve Slunci: Dokument o slunečních topičích a výhřevnosti
jednotlivých paliv.
|