Chotěboř je druhým největším městem okresu Havlíčkův
Brod. Leží v krásném a ekologicky čistém prostředí Českomoravské vysočiny
v nadmořské výšce 519 m n. m., v těsné blízkosti Chráněné krajinné oblasti
Železné hory.
Počátky Chotěboře sahají až do 12. století. První písemná
zmínka o osadě jménem Chotěboř pochází z roku 1265, kdy byl majitelem
zdejšího panství Smil z Lichtenburka, kterému v Chotěboři i na dalších
místech Českomoravské vysočiny patřily stříbrné doly. Ty byly také příčinou
toho, že Chotěboř koupil král Jan Lucemburský a povýšil ji roku 1331 na
město. Další výsady získala Chotěboř od Karla IV., který ji prohlásil
věnným městem českých královen, Ladislava Pohrobka a Jiřího z Poděbrad.
V lednu roku 1421 obsadil Chotěboř husitský oddíl vedený
táborským knězem Petrem Hromádkou z Jistebnice. V únoru však bylo město
obleženo vojskem katolických pánů a kutnohorských měšťanů, kteří husity
zrádně vylákali, zajali a více než 300 jich upálili v chotěbořských stodolách.
Tuto událost připomíná pomníček v zahradě bývalé městské elektrárny z
roku 1929.
Královským městem zůstala Chotěboř až do roku 1499,
kdy přešla do rukou mocného šlechtického rodu Trčků z Lípy, za nichž se
ve městě rozvíjela řemeslná výroba, především soukenictví a tkalcovství.
Roku 1634 byl však Adam Erdman Trčka z Lípy zavražděn spolu s Albrechtem
z Valdštejna v Chebu, majetek Trčků z Lípy byl zkonfiskován a jako odměnu
za Valdštejnovu zradu ho získal Jaroslav Sezima Rašín z Riesenburka. Město
bylo za třicetileté války poničeno švédskými a dalšími vojsky, silně utiskováno
krutým Rudolfem Karlem Rašínem a pokatoličtěno.
Od roku 1683 vlastní panství hrabě Vilém Leopold Kinský,
který nechal v Chotěboři postavit zámek. V 18. století byli postupně majiteli
Chotěboře František Ferdinand Kinský, Karel Joachim Breda (známý vydřiduch
proslulý krutým utiskováním svých poddaných), Gustav Hanibal z Oppersdorfu
a Jan Zebo z Brachfeldu. Roku 1808 převzal panství manžel jeho neteře
Josef Vančura z Řehnic a po roce 1836 se novými vlastníky města i zámku
stali pánové Dobřenští z Dobřenic, kteří drželi zámek i velkostatek až
do konfiskace v roce 1948.
Ráz města narušilo v 19. století několik velkých požárů,
největším z nich byla v roce 1832 zničena většina domů na náměstí a kostel.
Chotěboř byla od roku 1850 správním a soudním místem okresu, v roce 1869
byla dostavěna a otevřena nová škola a roku 1885 bylo založeno ve městě
vlastivědné muzeum. Postupně vzniká i řada uměleckých a zájmových spolků
(pěvecký sbor Doubravan, ochotnický spolek Palacký) a později i několik
tělocvičných jednot (Sokol, Orel, DTJ). Významnou událostí v dějinách
města byl také příjezd prvního vlaku 1. června 1871.
Na Chotěbořsku převažovala až do 1. světové války zemědělská
výroba, zaměřená na pěstování brambor a nenáročných obilovin. Lehký průmysl
se omezoval na malé závody (tkalcovny, koželužny, pily, lihovar, pivovar).
Teprve v roce 1936 zde vznikl první větší strojírenský závod - Eckhardtova
továrna, předchůdce pozdějších Chotěbořských strojíren - podniku zaměřeného
na výrobu potravinářských strojů, který v 80. letech zaměstnával 2 800
lidí a byl tak největším podnikem v okrese Havlíčkův Brod.
Po vypuknutí 2. světové války sílilo v okolí Chotěboře
organizované odbojové a partyzánské hnutí (Obrana národa; oddíly Mistr
Jan Hus, Jan Kozina a Zarevo), které vyvrcholilo v roce 1945 ozbrojeným
protifašistickým bojem. 9. května byla Chotěboř osvobozena Sovětskou armádou.
Až do roku 1960 bylo v Chotěboři centrum a správa okresu.
K nejvýznamnějším stavebním památkám města patří kostel
sv. Jakuba Většího (původně románský, později gotický, dnešní vzhled je
důsledkem pseudogotické přestavby v letech 1894 - 95), anglickým parkem
obklopený ranně barokní zámek se zámeckou kaplí Nejsvětější Trojice, vybudovaný
v letech 1701 - 1702 hrabětem Vilémem Leopoldem Kinským a v letech 1865
- 70 částečně přestavěný ve stylu novorenesančním. Za zhlédnutí stojí
také mariánský sloup z roku 1700 v ulici Trčků z Lípy a druhý - z roku
1890 - na náměstí, kde se dále nalézá dům čp. 194 s pozdně barokním vzhledem
a historicky cenná budova staré radnice (původně renesanční, upravená
barokně a přestavěná v roce 1864). Zajímavá je také hřbitovní kaple Povýšení
sv. Kříže z roku 1863 (v přilehlém parku se nachází pomník padlým v první
světové válce vytvořený v roce 1924 sochařem Františkem Bílkem) a kaple
sv. Anny z roku 1902 stojící o samotě na okraji města v blízkosti zajímavých
rulových skalek zvaných Koukalky.
Pozornost si rozhodně zaslouží chotěbořské městské
muzeum, umístěné v zámku (v roce 1992 navráceném rodině Dobřenských),
kde je návštěvníkům kromě sezonních výstav přístupna stálá historicko-vlastivědná
expozice "Chotěboř - náš domov", která mimo jiné představuje také významné
chotěbořskými rodáky. Mezi ně patří především spisovatel a novinář Ignát
Herrmann (rodák z Horního mlýna; ve městě je jeho socha od akademického
sochaře Karla Opatrného z roku 1960), moderní malíř PhDr. Zdenek Rykr
(pamětní deska na budově nádraží), slezský buditel a spisovatel JUDr.
František Sláma (pamětní deska na domě čp. 325 na náměstí), hudební skladatel
a přítel Bedřicha Smetany František Buttula (pamětní deska na domě čp.
194 na náměstí) či vlastenecký novinář, historik a spisovatel prof. Karel
Ninger (pamětní deska na rodném domě v Ningerově ulici).
V těsné blízkosti města se rozkládá přírodní rezervace
Údolí Doubravy, kterou prochází naučná stezka. Řeka Doubrava zde protéká
kaňonovitým zalesněným údolím a vytváří malebná a divoká zákoutí s balvanitým
řečištěm a četnými peřejemi. Najdeme zde skalní věže, vodopád, obří hrnec
či kamenné moře. Překrásný výhled do údolí se naskýtá ze skalní věže nazvané
Čertův stolek či ze skalnatého ostrohu Sokolohrady, na němž stával hrad
Sokolov, jenž svého času sloužil jako sídlo lapků. V údolí, které je vyhledávaným
horolezeckým terénem, naleznete také pamětní desku věnovanou básníku a
knězi Františku X. Boštíkovi. Nedaleko Sokolohradů se nachází další chráněné
území - písník zarostlý rašeliníkem s výskytem masožravé rostliny rosnatky
okrouhlolisté.
U silnic z Chotěboře na Novou Ves, Libici a Maleč se
pak vyskytují několik set let staré mohutné duby. Jedním z nich byl až
do roku 1979, kdy byl zničen vichřicí, známý Žižkův dub, pod kterým prý
slavný vojevůdce odpočíval.
Při silnici mezi Bílkem a Chotěboří spatříte zajímavou
technickou památku - třípatrovou čtyřhrannou vodárenskou věž. Do zásobníku
ve věži se čerpala voda ze studně u řeky Doubravy a z něj se voda přiváděla
samospádem potrubím na chotěbořské nádraží, kde se používala pro parní
lokomotivy.
Současná Chotěboř má necelých 10 000 obyvatel. Ve městě
najdete jesle, tři školky, dvě základní školy, střední odborné učiliště,
obchodní akademii s vyšším studiem, gymnázium, kulturní dům, kino, městské
muzeum, městskou knihovnu, sportovní halu, fotbalový a zimní stadion,
tenisová a volejbalová hřiště, polikliniku, dvě lékárny, rehabilitační
ústav, stacionář pro mentálně a tělesně postižené děti, hotel, více než
tucet restaurací, pobočky čtyř bank, dvě benzínové čerpací stanice, autoservis,
obvodní oddělení Policie ČR, městskou policii, stanici hasičského záchranného
sboru a technické služby; za městem pak přehradu, letiště, zahrádkářské
kolonie a čistírnu odpadních vod. Převažujícím výrobním odvětvím je v
Chotěboři strojírenský průmysl se zaměřením na výrobu potravinářských
strojů (zařízení pro mlékárny, pivovary apod.) a průmyslových robotů.
Zastoupen je též průmysl dřevozpracující (výroba nábytku), textilní a
potravinářský (pekárny). Ve městě působí též řada stavebních firem a obchodních
firem, své služby zde nabízejí četní živnostníci. Město má dobré železniční
spojení (trať 238 Havlíčkův Brod - Pardubice) i spojení autobusové (s
Prahou, Hradcem Králové, Českými Budějovicemi a dalšími městy). Ubytovat
se lze v hotelu U Zámku nebo v ubytovacím středisku Geofond v blízkosti
přírodní rezervace Údolí Doubravy.
|