Opakuje se to pořád se železnou pravidelností vždycky,
když se trochu oteplí, dole v údolích začne tát sníh, zazelená se tráva
a otevřou se první květy. Možná je to tím čerstvým vzduchem, který v sobě
má obsaženo nějaké fluidum, či co.
Vždy v tuto dobu se začínají tam dole v rozlehlých
nížinách formovat skupinky typu: rytíř, trpaslík, elf nebo jiná podobná
množina debilů a s podivným svitem v oku a zcela nedostatečným vybavením
se vydávají k nám do hor.
Někteří mají fixní představu, že musí zachránit svět
před Zlem, které se ho již chystá sevřít do svých hnusných spárů a oni
mají ve svém osudu psáno, aby ho spasili.
Jako zhoubná nemoc to postihuje všechny věkové kategorie
mužské populace od mládenců s prvními chlupy na bradě, až po vetché a
bezzubé starce. Občas se do toho připlete i ženská, která se zcvokne a
myslí si, že když si připlácne dvě bronzové pokličky na prsa, tak je z
ní Xena - bojovnice.
Nedávno se nám tu objevila jedna fakt originální figura-
malej tlustej chlápek v kostkovaném kabátě v naprosto příšernejch barvách,
podivné čepici s kšiltem vpředu i vzadu a dýmkou. Kouřil tak děsivě smrdutou
směs, že jsme se mezi sebou dohadovali, co to asi je. Za nejpravděpodobnější
jsme uznali názor syna kováře, který myslil, že by to mohly být usušené
kočičí sračky smíchané s holubím trusem, nehty, pavučinami a modřínovým
jehličím, aby to hořelo. To všechno ho totiž viděl sbírat a očichávat.
Ten chlápek měl směšné jméno Ba Datel a vyprávěl docela
zajímavé věci, ale z jistých osobních důvodů jsme si s ním povídali jen
na návsi, kde to pořád profukuje hezky zčerstva. Jednou se do jeho blízkosti
proti větru připletl obecní býk a my museli narychlo uspořádat hovězí
hody. Je tedy fakt si každý přišel na své, protože to hovado vážilo přes
dva metráky.
Tak tenhle chlápek nám vysvětloval, jak to začíná.
To za prvních jarních dnů se tam dole přestanou elfové,
lidi, trpaslíci, skřeti, trolové a další národové mlátit po hlavách, bodat
se do ledvin nebo pod žebra a místo toho začnou posedávat po putykách
a poslouchat vyprávění velebných kmetů se slepeným plnovousem ve kterém
by bylo možno nalézt několik geologických vrstev zbytků polévek.
Skelně alkoholický pohled upřený kamsi, vypráví o dracích
hltajících princezny po tuctech, o obrovských pokladech, které ovšem hlídá
nevyslovitelná Hrůza, která číhá tam nahoře, celé věky sbírá sílu a čeká
na svou příležitost, jenž se blíží. Třaslavým hlasem citují zmatená proroctví
jako například:
Centurie XIV. 151.
Nekonečné štěstí skrývá božské pohoří a jícny jeskyněk,
pro člověka, který má dost odvahy je dobýt,
poskytnou vše o čem kdy snil,
jaro když přichází a Měsíc je v úplňku.
( Pozn. autora: Já si myslím, že je to o něčem zcela
jiném, ale vykládejte jim to!)
Prstem chvějícím se opileckým třasem
ukazují někam k nebi a simulují věštecké vytržení.
Posluchačům je jedno, že tentýž děda o pár hodin později
stejným hlasem pronáší cosi o bílých myškách.
Posléze starci mizí v propadle dějin, ale v hostincích
i na nárožích postávají skupinky mužů a vážně debatují konspiračním šepotem
o trasách chystaných cest.
Ukazují si při tom v zaručeně pravých starobylých mapách,
které prodává ve svém krámku Všechnomám po zlatce ( “Ať mi děti chcípnou
hlady, urozený pane, já už jsem takovej dobrák, já za to nemůžu, tady
to máte, je to za pakatel!”)
Na mapách většinou kromě několika mastných fleků není
nic vidět, ale to nikomu nevadí, stejně jako to, že se podle nich stejně
nikam nedostanou.
Další změna nastává v oblečení. Jako první se objeví
zpevňovače zápěstí pobité hřeby s čtverhranou hlavičkou. Následují kovové
náramky na pažích, široké kožené opasky a kožešinové obleky.
V souvislosti s tím se ve městě prudce sníží počet
toulavých koček a psů a vzroste zásoba pravých leopardích kožešin ve skladě
páně Všechnomám.
Náhle se objeví zásilka dlouho toužebně očekávaných
mečů popsaných klikyháky, které představují kouzelné runy. Ihned se před
krámkem utvoří dlouhá fronta koupěchtivců. Pak už je možné ve městě potkat
spoustu chlapů, kteří nosí v koženém pouzdře dvouručák zavěšený na zádech
v tak nemožném úhlu, že kdyby se ho pokusili vytasit, tak by si ufikli
hlavu. Naštěstí je většina mečů nechutně těžká, takže se o to ani nikdo
nepokouší.
Handlíři mají v té době taky spousty práce. Vyvedou
ze stájí ty nejpříšernější herky co se sotva udrží na nohou, vyčistí je
a naolejují, aby se leskly, ošmirglují jim zuby a se zlomeným srdcem do
nich lejou pivo, aby pak ty dýchavičné starce prodali budoucím potencionálním
hrdinům jako dvouroční hřebečky plné energie.
Skupiny odchází z města různými směry, ale nakonec se stejně sejdou všichni
na přístupové cestě k nám do hor. Tedy alepoň ti kteří tam dorazí. Mnoho
z nich totiž záhy zjistí, že se jejich koně jaksi velice brzy unaví a
nejsou schopni nést ani náklad ani je. V některých případech nejsou schopni
jít vůbec.
Těm pitomcům to nedojde, naopak, jsou hrdí na to, že
vydrží víc než kůň a chválí se navzájem.
Hned první večer rozdělají obrovský oheň na který spotřebují
dříví ze širokého okolí, takže k ránu nemají čím přiložit. Po vzoru barbarů
do sebe lejou lacinou břečku, chvástají se, kolik toho vydrží, aby se
pak později jeden po druhém vytráceli do lesní tmy předat mechu obsah
svého žaludku.
Podivné zvuky doprovázející toto počínání zneklidní
osazenstvo u ohně. Ti se domnívají, že na ně útočí dravé šelmy a vznikne
zmatek. Zklidní se až za svítání, kdy se teprve pozná kdo je kdo. Ráno
skýtá tábor truchlivý pohled. Nevyspalí hrdinové s kruhama pod očima vstávají
a pomalu si rozhýbávají údy ztuhlé nočním chladem, protože si sebou nevzali
samozřejmě žádné deky, ježto slyšeli, že hrdinové nocují jen tak na holé
zemi. Ošetřují si ukopnuté palce, četné modřiny a boule.
Mnoho stromů a keřů je zle porubáno a vůbec celé okolí
vykazuje známky tuhých nočních bojů. Naštěstí se většinou nikomu nepodaří
tasit zbraň a tak k vážnějším zraněním nedochází, nicméně zástup hrdinů
po takto prožité rušné noci přeci jen trochu prořídne.
Také krajina se stane po několika dnech vlnitější.
V té době už jdou pěšky všichni a tak je nepříjemně překvapí, když zjistí,
že do kopce je totéž jako nahoru.
Zásob ubývá, protože při lovu dělají takový kravál,
že by se v širokém okolí nenašel ani pavouk a chytit pstruha v prudké
vodě je něco jiného než líčit na líného bahňáka v rybníce na rovině. Mnoho
cesto-vatelů opuští své koně, protože zjistili, že místo toho aby kůň
nesl je a náklad, museli by oni nést náklad i koně. Ti se pak svobodni
s úsměvem navracejí do města, aby mohli být za rok zase prodáni další
várce.
Tak k první podhorské vesničce dorazí už jen hrstka
obzvlášť vytrvalých hrdinů. Jsou většinou ve velmi zbídačelém stavu a
chatrče se jim zdají být palácem chalifovým.
Musím se přiznat, že pohled na pestře oděný hlouček
pohublých individuí se skelným pohledem vlekoucích se do vsi je pro nás
každoročně malým svátkem spojen_m s lidovou veselicí.
Cizinci se vždycky zastaví u prvního domku. Bydlí tam
strýc Jožo, obtloustlej děda s naducanými červenými tvářičkami, na první
pohled vzor poctivosti a dobroty. Protože si příchozí myslí, že jim strýc
nerozumí mluví na něj pomalu a nahlas a doprovázejí to pantomimou. Celá
ves stojí opodál, přihlíží a baví se. Jednou to hubenej Tonda nevydržel
a začal se chlemtat. Ostatní na něj ihned skočili a málem ho udusili.
Cizinci prosí o jídlo, nocleh a průvodce. Strýc je
pozve dál a štědře je pohostí. Však se na tom také podílí celá vesnice.
Každý i ten sebemenší zbytek vína je pro tuto příležitost uchováván, aby
pak slit v jeden celek mohl být prodáván pod názvem Dračí krev. Jídlo
sestává z toho kdo co dá. Strýc to opět vše promíchá v kompaktní hmotu,
řádně to okoření a nabízí to jako Horalův šleh.
Je samozřejmé, že takováto krmě podporuje žízeň a tak
to netrvá dlouho a všichni jsou ochotni zaplatit za nocleh v přístěnku
na seně tolik, že by si za to ve městě mohli koupit celý hotel.
Průvodce dělám já. Strýc hostům vysvětlí, že mívám
epileptické záchvaty během kterých se mi dostává prozření, což mě zbavuje
odpovědnosti. Nastanou-li problémy, prostě sebou seknu na zem, začnu kopat
nohama a řvu jak tur.
Nejprve je protáhnu trochu po horách. Teprve tady poznají
co je to horská tůra. Když jim potom navrhnu, aby si na rozcestí odložili
zbraně, nikdo proti tomu už nic nenamítá. To je důležitej moment, protože
medvěda dělá v trofejní kožešině Venca s Fandou. Další program závisí
na tom kolik mají peněz a jak jsou ždímatelní.
Následuje hejkal, kterýho umí parádně děda. Pak jim
ukážu ústí několika jeskyň o kterých můžu klidně tvrdit, že tam jsou poklady,
protože nikdo z nich už stejně nemá sílu se tam po srázu vydrásat. Nakonec
je tu Fanča s Mařkou, který dělaj lesní víly. Mařka je sice trochu při
těle, ale všichni už jsou tak v limbu, že to ani moc pořádně nevnímají.
Do vesnice se všichni sotva doplazí, protože má každej
na nohou puchýře jak volský voko.
Po zotavení, nechtějí o hledání pokladů a boji proti
Zlu z hlubin ani slyšet a po zbraních ani nevzdechnou. Když už nemají
na placení, dostanou za výstroj svačinu a pak je vykopneme na cestu k
městu. Meče, luky, sekeromlaty a další harampádí sesbíráme, uložíme do
beden a pošleme p. Všechnomám. Pro tento rok máme vyděláno a můžeme se
v klidu těšit na příští jaro. Tak nashledanou!
|