Stejně jako můj velký mistr dr. Ludvík Souček, tak
i já cítím, že by bylo naprosto neomluvitelné nevěnovat se otazníku okolo
"železné masky". Ty uvozovky proto, že osobní vězeň Ludvíka XIV ve skutečnosti
neměl na hlavě plechový hrnec, tak jak jsme to mohli vidět ve filmu s
R Chamberlainem, ale masku látkovou a to ještě jen když vycházel mimo
svou celu.
Těm kteří nečetli Mistrovu knihu Otazníky nad hroby
vřele doporučuji, aby to spěchali napravit co nejdříve. Nejprve jen ve
stručnosti (i když v této zamotané historii být stručný je skoro nemožné)
zopakuji fakta: První zmínka o tajemném vězni, nad jehož identitou si
lámou hlavu již generace historiků a milovníků tajemna, je v dopise ministra.války
markýze du Louvois pro velitele pevnosti pana Bénigne D'Auvergne de Saint
- Marae z července 1669, ve kterém píše, že mu do věznice Pienerolo posílá
důležitého vězně. Dále pak byly přesně určeny direktivy, kterými se musí
velitel věznice i vězeň řídit. Tyto pokyny jsou pak Saint - Marsovi donekonečna
neustále připomínány.
Muž musí nosit sametovou masku, nikdo nesmí spatřit
jeho tvář, nikdo s ním nesmí mluvit ale v jídle, ošacení a dalších drobnostech
není nijak omezován.
Ve věznici Pinerolo byl Maska pravděpodobně do roku
1694 s možným „dočasným přemístěním“ do Exieles v letech 168 I - 87. Pak
následuje Svatá Markéta. 1694 - 98. Odtud se stěhuje do pařížské Bastily,
kde 19. 11. 1703 tajemný muž umírá. Vše co po něm zůstalo je zničeno.
Jeho osobní věci jsou spáleny, nábytek zrovna tak. Stěny cely, ve které
žil jsou nově omítnuty, aby byly zahlazeny i ty sebemenší možné stopy,
které by mohly vést k odhalení totožnosti této osoby.
Dnes již je jen pranepatrná naděje, že by se podařilo
najit dokument, který by pomohl spolehlivě identifikovat muže s maskou.
Okruh zasvěcených byl velmi malý a všichni důsledně dodržovali zákony
konspirace, takže v dopisech nikdy nepadlo jeho jméno. O to větší prostor
ale proto otevírá dohadům.
Jedno však je jisté: Tento muž musel být někdo veledůležitý,
když byl, ač vězněn, nákladně oblékán a živen. Nezapomeňte, že v té době
neměl život valnou cenu, stačil by jeden škrt pera a po bezejmenném vězni
(i kdyby měl šlechtický titul), by se nikdo nesháněl, ale L.udvík XIX
přece celých 34 let ten škrt neudělal. Je tedy třeba. se poohlédnout po
významné osobě, která se v té době ztratila ze světa.
První podezřelý byl Ercole Antonio Mattioli, ministr
mantovského vévody Ferdinanda, který figuroval v případu prodeje pohraniční
pevnosti Casale Mofen ato. Díky jemu utrpěl Ludvík pěknou politickou blamáž.
Dal proto Mattioliho unést a uvěznit na Pinerole.
O jeho uvěznění se však všeobecně vědělo, takže na
co ta karnevalová maska?
Podle další teorie by tajemným vězněm měl být anglický
král Karel I, který nebyl popraven 30.1. I649. To by sice leccos vysvětlovalo,
a1e král se narodil v roce 1600 a dožil by se tedy I03 let, což představuje
úctyhodný věk i na svobodě. V podmínkách vězení to je těžko myslitelné.
Navíc Maska byl v době úmrtí asi 49 -letý, jak zaznamenal královský správce
Bastily. Dalším argumentem proti je to, že se vězeň Maska objevil až dvacet
let po králově popravě.
A. Dumas, a po něm i další, vycházel z pamětí kardinála
Richelie a zabýval se myšlenkou, že se 8. 9. 1638 narodila královně Anně
Rakouské dvojčata. My všichni, kteří jsme četli Tři mušketýry víme, že
pan kardinál byl ve vztahu ke královně, mírně řečeno, nevstřícný a tak
jeho výrokům nevěříme ani trošičku. L. Souček ve své knížce vtipně popisuje
lékařské a dvorní zvyklosti té doby, které ovšem možnost utajení narození
dvojčete vylučují. Navrhuje teorii, která sice mnohé otazníky řeší, ale
další přidává: Mužem v masce byl sám Ludvík XIV odstraněný odvážným podvodníkem.
Jeho celé jméno bylo Euatach d'Auger a byl to a pravděpodobností hraničící
s jistotou nevlastní syn Ludvíka XIII a lotřík k pohledání. Jeho pestrý
život by stál za zapsání a jen díky vlivu své matinky několikrát unikl
trestu. Nakonec byl přinucen odejet na „zdravotní dovolenou“ do Anglie.
Nedal si ovšem pokoj a mimo jiné udržoval čilé styky s francouzským hugenotem
Rouxem de Marsilly. Ten potom na mučidlech vypověděl, že d'Auger připluje
pod jménem E. Dauger 19. 7. 1669 do Fhnkire, kde byl také zatčen. Záležitost
by se zdála být vyřešenou, ale stále zůstává otázka masky, neboť takřka
frapantní podobnost d'Augera a Ludvíkem XIV byla též všeobecně známa.
Představa, že by podvodník zaujal místo krále, je sice zajímavá a svědčí
pro ni i velké množství podezřelých úmrtí osob blízkých králi, ale pak
by patrně v době panování Ludvíka XIV měla být dvě odlišná období a zase
nesouhlasí odhad věku vězně. Pravému králi bylo v roce 1703 65 let. I
když odhad věku správce Bastily mohl být chybný (vždyť Masce by v době
zatčení muselo být pouhých
Na jeden fakt, který svědčí pro tuto teorii však L.
Souček zapomněl: Ludvík XIV. přežil svého jediného syna i jeho syna, vévodu
buzského. Když král Slunce roku 17I5 zemřel, dosedl na trůn jeho pravnuk
jako Ludvík XV. Abych nezůstal pozadu, dovolím si také přidat možnost,
která mě napadla: Ludvika XIV šokovala, stejně jako celý tehdejší monarchistický
svět, poprava krále Karla I a nelíbila se mu představa, že by se mu mohlo
stát něco podobného. V době zostřeného boje proti hugenotům a jejich odporu,
připadá na myšlenku, že by nebylo marné mít vhodného dvojníka, kterého
by v případě potřeby mohl nastavit katovi pod sekyru. V případě jejich
pomocníka d'Augesa by to mělo obzvlášť pikantní příchuť krutého který
se musel určitě Ludvíkovi líbit.
Do tajemství muselo být pochopitelně zasvěcen jen co
nejmenší počet lidí. Bylo by třeba, aby se na existenci d'Augera co z
nejrychleji zapomnělo a aby v případě potřeby nikoho nenapadlo pochybovat,
že se jedná o pravého krále.
Z historie předcházející i pozdější víme, že dvojníků
mocných určených speciálně pro tyto účely bylo habaděj. Tato možnost kupodivu
zatím nikoho nenapadla. Snad proto, že Pinerola je až na jihu Francie
a doprava vězně by trvala poněkud dlouho a bylo by vhodnější mít ho jaksi
„při ruce“ v Bastile, ale na druhou stranu právě zde byl Maska nejlépe
schován a nejistěji se na něj zapomnělo. Ale kdo ví, třeba bylo dohodnuto,
že jakmile by situace nazrála, vězeň by byl dodán na místo i bez přímého
rozkazu. Musím přiznat, že když jsem nedávno četl o UFOnech vězněných
údajně vládou USA, napadlo mě, že snad šlo o mimozemšťana, který havaroval
se svým kosmickým plavidlem. Zabít se ho báli a možná si říkali, že později
přeci jen přijde k rozumu a něco prozradí. Jeho fyziognomie byla natolik
odlišná, že by hrozilo i ve vězení neznámému velké nebezpečí smrti. Alespoň
ze strany církve, která by v něm viděla ztělesnění ďábla, zcela určité.
Dovedu si také představit: Poryvy větru, vlnobití a
neřiditelná kosmická loď padá do moře (nebo se tříští o skálu, hoří atd.
Zde si každý dosadí podle libosti. ) a katapultovaný kosmonaut se snáší
na padáku daleko odsud. Podivný a neznámý cizinec je zatčen a předán veliteli.
Ten ihned poznává jeho důležitost (domluva je možná díky miniaturnímu
komunikátoru, který ho naučí francouzsky) a posílá ho de Louvoisovi. Ti
co se s ním setkali, jsou odměněni, zavázáni k mlčení a pak při nejbližší
příležitosti posláni do první linie. Poté, co odmítne (nebo také není
schopen - no zkuste malému děcku vysvětlit jaká je třeba kalkulačka!)
předat svou techniku, je mu nabídnut úkryt, nebo chcete-li fešácký kriminál,
pokud přijme víru, což tehdy byla nezbytná nutnost.
Tato teorie není zase až tak šílená, jak se na první
pohled zdá, vše totiž nasvědčuje tomu, že vězeň se nikdy nepokusil podivná
pravidla porušit a choval se velice ukázněně, což provokuje k otázce,
nakolik jeho vězení a maskování bylo vynucené.
Dalším kouskem do mé bláznivé mozaiky je výrok Ludvíka
XV. Seznámil se s identitou muže pod maskou a prohlásil prý: „Skutečnost
je ještě podivuhodnější než všechny dohady..."
Znovu je nutno připomenout, že seznam vězňů na Pinerale
zněl (avšichni se na tom vesměs shodují): ministr financí Fouqet, jeho
sluha Riviere, velitel královské stráže Lauzun, Mattioli, DauSer a maskovaný
neznámý, který je jmenován pouze jako „svěřenec, ubožák, starý vězeň,
muž z věže“ atd. V tomto světle se mi většina ostatních teorií jeví jako
zbytečná. Shodli jsme se na tom, že to byl někdo důležitý, ale nikdo se
ho nepokusil vysvobodit nebo podplatit Saint Marse. Při převozu z Pineroly
do Exiles, nebo na Svatou Markétu by takový pokus určitě měl naději na
úspěch.
Když bych měl na samý závěr stejně jako L. Souěek odpovědět,
zda této teorii věřím, odpověděl bych: „Ne, ale je to romantické a hezky
se to poslouchá...“
|