Parcon si už dnes neumíme představit bez udílení nejvyšších
fanouškovských ocenění Ludvíka, Mloka a Ceny Karla Čapka (kompletní výsledky
shromáždil David Horák na stránce http://ikarie.cz/texty/index.html).
Dokonce byl podle jejich přítomnosti definován a vydělen z množiny ostatních
conů. Kdyby tyto ceny zanikly, nemohli bychom alespoň podle této současně
platné definice hovořit o Parconu.
Parcon má ale i výsadní postavení mezi cony pořádanými
československým fandomem, je jeho národním conem (to té míry, do jaké
čs. fandom tvoří jednotný scifistický československý národ). Je tomu tak
nejen proto, že je starší než většina ostatních součástí života našeho
fandomu (fanziny, porady klubů, a ostatní cony) a je jen o málo mladší
než to, čemu jsme si navykli říkat SF hnutí, ale hlavně proto, že toto
hnutí ze značné části pomohl vytvořit a dotvořit do dnešní podoby. Připomenu
pár parconských fakt z dob jeho počátků.
Prvotní impuls ke zrodu myšlenky Parconu (jako hlavního
čs. conu) přišel zvnějšku, z fanouškovského prostředí mimo kluby spojené
s nejstarším SF klubem u nás (Villoidem na MFF UK v Praze). S tím vstoupil
do kontaktu pořadatel prvního pardubického setkání Pavel Poláček, až po
vyhlášení prvního ročníku soutěže o Cenu Karla Čapka. Ale to je možná
příliš pragocentrický úhel pohledu, spíše bychom mohli věc vykládat tak,
že doba nazrála a planetární mlhovina neorganizovaného fandomu začala
kondenzovat na více místech takřka současně. V Praze v roce 1979 založením
prvního SF klubu, pak založením klubu v Teplicích, Bratislavě atd. a ve
snažení Pavla Poláčka v Pardubicích.
Pavel nezůstal jen u vytvoření klubu, ale chtěl pod
záminkou literární soutěže na jednom místě a v jeden čas soustředit celou
čs. SF komunitu. To se mu podařilo a dosáhl asi dokonce více, než očekával.
Do poroty soutěže získal většinu tehdy publikujících autorů SF. Mnoho
z postupů a schémat zavedených Pavlem Poláčkem se stalo tradicí dodržovanou
řadu let, např. kolejní časopis Kočas, ve kterém vycházely vítězné práce,
dal jméno jedné z nejvytrvalejších fanouškovských publikací. SF klub Villoidus
dovezl první číslo svého fanzinu s recenzí nedávno vydané knihy Ondřeje
Neffa „Něco je jinak“. Postavení SF se alespoň pro její fanoušky měnilo,
něco bylo jinak a k lepšímu. Na vlastní setkání fandomu, úředně vedené
jako slavnostní vyhlášení Ceny Karla Čapka, přijelo spolu s autory soutěžních
prací i množství fanoušků z Čech, Moravy a Slovenska, kteří se teprve
zaobírali myšlenkami na založení SF klubu.
Pardubické setkání 1982 se pro mnohé stalo pobídkou,
aby to také zkusili. V březnu následujícího roku (25.-27. 3. 1983) se
v Teplicích konala první porada SF klubů a od té doby můžeme hovořit o
čs. klubovém SF hnutí.
Na dalších poradách se snažení fandomu konkretizovalo
do třech bodů: Cílem fandomu je 1. propagace SF (v nejširším smyslu),
2. podpora původní české a slovenské SF, 3. tvorba prostoru pro sociální
komunikaci fanoušků. Na tomto programu nebylo dodnes třeba nic měnit a
Parcony byly vždy tak úspěšné, jak se jejich pořadatelům dařilo naplnit
výše uvedené tři body. I další Parcony byly pro vývoj SF hnutí důležité.
V roce 1983 byl poprvé udělen Mlok za zásluhy a v roce 1985 Ludvík.
Popularita Parconu brzy tak vzrostla, že kapacity kolejí
přestávaly stačit a bylo nutné jednotlivým klubům přidělovat maximální
počty účastníků. To a potřeba setkávat se častěji vedlo ke vzniku řady
regionálních conů.
Když Pavel Poláček ukončil studia na VŠCHT, v jejichž
prostorách Parcony probíhaly, ukázalo se, že nenašel v nižších ročnících
fanouška, který by ho mohl efektivně zastoupit, a pátý fanouškovský svátek
v Pardubicích se stal na mnoho let posledním.
Parcon v Pardubicích se za dobu své existence stal
konstantou fanouškovského života a nebylo lehké najít za něho náhradu.
Proto se Parcon 1987 konal v Praze jako jednodenní. Nicméně se pražským
pořadatelům až na ubytování podařilo zajistit všechny atributy Parconu
jako čs. národního conu včetně bohatého programu (Vojtěch Kantor, Miroslav
Holub, Ondřej Neff), Kočasu s obálkou Káji Saudka, filmového představení
Barbarely atd. Pro účastníky zde bylo v prodeji 400 ks. knihy O. Neffa
Všechno je jinak. Díky obětavosti slovenských fanoušků, kterým i jediný
den programu stál za cestu, v ničem nezaostal za Pardubicemi.
Pražský Parcon byl historickým mezníkem v tom, že osmělil
i ostatní kluby k pořádání akcí těchto rozměrů a Parcon se stal majetkem
celého čs. fandomu.
V roce 1988 se pořádání ujal ostravský klub a protože
se obával, že by vrchnost mohla pochopit, že slovo Parcon nějak souvisí
s Pardubicemi a že by to mohlo ztížit jednání s lokálními patrioty v sekretariátech
udělujících povolení, nazvali con navenek SF con. Opovážil jsem se na
to téma zažertovat na pódiu za přítomnosti samotného soudruha okresního
tajemníka, ale kupodivu mi pak v Ostravě nezakazovali veřejná vystoupení,
jak se později stalo ve městech méně osvícených.
V následujícím roce uspořádal v Olomouci sf klub Futurum,
a hlavně organizátor tamních SF plesů a za rok již poslanec FS Pavel Konečný
čtyřdenní Parcon. Režim byl již tak nalomený a fanové osměleni, že vítězné
práce CKČ se na conu prodávaly ve formě knižního samizdatu.Hlavní program
conu zakončovala velká party v sále s diskotékou.
V roce 1990 se konal první Parcon na Slovensku - v
Bratislavě, pořádal jej Vlado Srpoň a protože v revolučním roce 90 se
mnohé rychle měnilo, musel prokázat mnohé dovednosti, aby uskutečnil akci
nasmlouvanou o rok dříve. Bratislaváci využili zájmu o porevoluční Československo
a přilákali řadu zahraničních hostů, přijel Forrest Ackerman, Norman Spinrad
s manželkou, Erik Simon, Oywind Myhre, Roberto Quaglia, Marco Solfanelli
a asi i další. Prvně se též představil klub příznivců seriálu Star Trek.
Následoval velký Šimonův Parcon v Košicích. V tomto
roce bylo naposledy možné na jednom conu potkat všechny legendy předrevolučního
fandomu (namátkou Iva Železného, Jardu Veise, Jaroslava Olšu, Evu Hauserovou
a vůbec kompletní redakci Ikarie...). Zahraniční hosté byli pro některé
zklamáním, už se neopakovala příznivá konstelace z předchozího roku a
tak zde byly zastoupeny jen evropské země jako Maďarsko (István Nemere
- autor knihy Gagarin: kosmická lež a další), Itálie (opět spisovatel
Roberto Quaglia), Německo (Thomas Recktenwald - předseda Science-fiction
clubu Deuchland) a Francie (Pierre-Jean Brouillaud - předseda syndikátu
autorů fantastiky). Poprvé v dějinách se zde odehrála Fantasy show dokonce
s živým zvířetem na pódiu (v rámci udělení ceny v Soutěži o nejlepší fantasy)
a party pro všechny účastníky. Jako bod programu mělo premiéru i Dračí
doupě a počas conu byla pro dopravu jeho účastníků zřízena i speciální
autobusová zastávka
Pak se Parcon vrátil na dva roky na Moravu, v roce
1992 podruhé do Ostravy a pak do Šumperka, místa konání řady porad SF
klubů. Ostravský Parcon se odehrával ve stejném areálu Vysoké školy báňské
jako jeho předchůdce. Zahraničními hosty byli (kromě skoro místních Poláků):
Bridget Wilkinson z Británie (organizátorka fondu Fans Across the Word)
a manželé Goudriaanovi z Holandska (vydavatelé panevropského fanzinu Shards
of Babel). Své obrazy zde mj. vystavovali: T. Rotrekl, J. Maxon, Z. Boušková,
D. Růžička, J. Kupková, M. Dubnický. Prvně ve větší míře se zde prezentovaly
tolkienovské společnosti a SF&F Workshop. Šumperský Parcon proslul jako
akce s nejlépe zorganizovaným programem, do kterého byla zapojena značná
část města. Součástí programu byl velký panel Quo vadis česká SF, kterého
se účastnil Miroslav Holub, Ludmila Freiová, Pavel Weigel, Jaroslav Olša
jr., Cyril Simsa, Ivo Železný a Jozef Žarnay. Velký ohlas má i beseda
s T. Rotreklem, O. Neffem a J. Nesvadbou. Ze zahraniční se conu účastnil
britský spisovatel Ian Watson s manželkou. Poprvé je vyhlášena anticena
Koniáš za nejhorší překlad významné knihy žánru. V rámci fantasy show
se koná průvod středem města v kostýmech a s živou pumou.
V roce 1994 se podařilo spojit Parcon v Banské Bystrici
s Tatraconem. Předávání fanouškovských ocenění asistovala Miss Slovensko
a odehrávalo se ve velmi reprezentativním sále. Pozornost všech zúčastněných
upoutal striptýz jako součást programu Fantasy show, konané tentokráte
pod širým nebem. Con se uskutečnil v areálu FHPV Univerzity Mateja Bela.
Obrazy zde vystavovali: J. Maxon, M. Dubnický, M. Pilcerová, D. Krnáč,
I. Balko a I. Bíreš; plastiky: P. Bahýl a Z. Štěpánek. Čestným hostem
byl spisovatel Josef Žarnay.
Pak se na dva roky Parcon přestěhoval na západ do Ústí
nad Labem. Zde asi Parcon ve spojení s Bohemiaconem dosáhl největších
rozměrů. V roce 1995 ústečtí pořadatelé přilákali Terry Pratchetta, Roberta
Holdstocka, Andrzeje Sapkowského a Roberta Quagliu. Nasadili tak vysokou
laťku, že ji již v následujícím roce 1996 nedokázali překonat. Pro oba
ročníky je pak typické, že tuzemští nakladatelé stále ve větší míře načasovávají
vydání svých knih právě ku příležitosti Parconu (např. dlouho chystaná
Encyklopedie literatury science-fiction v roce 1995 a Hvězdní honáci J.W.Procházky
v roce následujícím). Parcon (toho jména patnáctý) se konal v roce 1997
ve Spišské Nové Vsi a byl opět propojený s Tatraconem. Čestným hostem
byl Kir Bulyčev. Na tomto Parconu se poprvé podařilo prodávat knihu všech
vítězných povídek CKČ, nazvanou Mlok. Svou premiéru zde mělo i nulté číslo
slovenského časopisu Fantázia. Tradiční fantasy show se odehrává v reprezentativních
prostorách divadelního sálu Reduty a využívá proto i jeho technických
a scénických možností. Con byl zakončen startem horkovzdušného balónu.
|