Máme za sebou finanční stránku conu na příkladu Avalconu.
V tomto díle snad také pomohu lidem, kteří se chystají uspořádat vlastní
con nebo podobnou akci. Vyjdu z našeho rozdělení činností, které bude
sice u každého klubu trochu jiné, v závislosti na možnostech a zaměření
jednotlivých členů a náplně conu, ale dá se použít obecně.
Předpoklady pro pořádání conu
Lidi
hlavní pořadatel - koordinuje činnosti, stanovuje priority, rozděluje
práci, zve a vítá hosty, sestavuje program, uzavírá smlouvy a dohody o
pronájmech apod., objednává, hlídá dodržování programu, řeší okamžité
problémy, ...
pořadatelé - vykonávají přidělenou práci, přicházejí s náměty,
obsazují hlavní místa a nesou za ně odpovědnost: vchod - evidence, prezence,
kontrola, uvítání, informace; bar - zásobování, finance, obsluha, ceny;
počítače a jiná technika - sehnání, instalace, obsluha
pomocní pořadatelé - příprava prostor (stoly, židle, postele, žíněnky,
), příprava materiálů (výroba placek, sešití fanzinů, naplnění tašek),
hlídání počítačů, burza, obsluha videa, ubytování na internátě, spacákové
ubytování, turnaje, úklid, doplňování hygienických potřeb, ...
Prostory
větší místnost pro hlavní program, 0-3 místnosti pro
další programy, volná místnost pro debaty a neohlášené pořady, bar, kuchyň,
ústřední shromažďovací, potkávací a informační plocha, toalety, prodejní
prostory, výstavní prostory, místnost pro burzu, zázemí pro pořadatele,
místnosti pro hráče
Vybavení
zvuková a světelná aparatura, video, počítače: pro hry,
prezenční, pro použití v programu, informační, promítačka, meotar, promítač
diapozitivů, mikrovlnka a běžné kuchyňské vybavení, magneťák do baru.
Termín
Nesmí kolidovat s termínem některého velkého conu (Bohemiacon,
Dracon, Parcon, Pragocon, Avalcon, Minicon, Gamecon) V žádném případě
by neměl být ve stejný termín, nevhodný je i termín podobný (+- 14 dní).
Výjimku může tvořit Parcon, pokud bude někde dál na Slovensku. Pak stačí,
když se nebude termín přímo shodovat. Termín by neměl být stejný ani podobný
jako termín některého menšího conu a porady SF klubů. Ideální je najít
termín v prázdném období, takže pro velký con přichází v úvahu duben (pozor
ale na poradu SF klubů!), začátek května, pro menší cony se vhodných termínů
najde pochopitelně víc.
Příprava conu
Propagace
Podle zaměření conu se reklama na con musí objevit
v Ikarii a měla by v Magazínu F&SF, Dechu Draka, Fantázii, Legendě, lokálních
novinách. Bude jen dobře, objeví-li se ve Score, Excaliburu a jiných počítačových
časopisech, Letectví a kosmonautice, Magazínu 2000, Fantastických faktech,
fanzinech, ... Podaří-li se oslovit celostátní časopis nebo noviny, rádio,
televizi, bude to zázrak a má to cenu jen v případě pořádání opravdu velké
akce. Přihlášky a letáky by se měly dostat i do specializovaných SF knihkupectví,
možná je i reklama v nějaké knize. V úvahu přichází i umístění plakátů
na pražských, brněnských a místních vysokých a středních školách, zaslání
zvacích dopisů SF klubům, ale velký význam to nemá, protože neexistuje
aktuální seznam fungujících a aktivních SF klubů.
Materiály
Zvyklostí se stalo rozdávání materiálů v ceně vstupného.
Kromě darů sponzorů by materiály měly sestávat z: program conu, informace,
taška, placka, tužka, něco na čtení (speciál fanzin, sbírka povídek, knížka
od sponzora), případně plakát. Nejdůležitější je program, počteníčko a
placka. Con bez placky není podle mne úplný.
Program
Vytipovaným osobnostem (spisovatelé, redaktoři, překladatelé,
kritici, významní fanové-specialisté na určitou oblast SF, nakladatelé,
vydavatelé a knihkupci, výrobci a obchodníci her, modelů, figurek, odborníci
na UFO, kosmonautiku a počítače, ...) zaslat zvací dopis nebo pozvat osobně
při setkání na jiném conu nebo akci, požádat o vystoupení v programu.
Výběr nechat na daném hostovi nebo navrhnout okruh, ze kterého by měl
pořad být (samozřejmě to musí být v okruhu zájmů hosta). Poté pozvaného
kontaktovat telefonicky, zda dopis došel, jestli je možné předběžně s
pořadem počítat. Měsíc před conem znovu volat, jaký bude název programu,
jestli se něco nezměnilo, kdy chce host přijet a odjet, v týdnu před conem
potom následuje poslední telefonické ověření, zda všechno platí. Nejdůležitějším
osobnostem nabídnout výběr doby vystoupení, ostatním nabídnout omezený
výběr a program doplnit pořady přátel a vlastními. Sestavení vyváženého
programu není jednoduché. Nestačí naplácat za sebe pořady. Pořady nejdůležitějších
se nesmí překrývat a proti nim je třeba dát buď pauzu nebo něco pro specialisty
nebo něco, co se v programu ještě druhý den zopakuje. Ideální je, když
si každou hodinu může účastník zaměřený na určitou oblast vybrat něco
svého. Například proti Zeměploše Jana Kantůrka může jít pořad o kosmonautice
a na videu nějaká Akta X pro zájemce o UFO a záhady. V další hodinu pak
může být proti přednášce Ondřeje Neffa pořad o kruzích v obilí a na videu
nějaká fantasy nebo horor. Dobré je, když se také střídají typy pořadů,
tzn. když proti besedě je přednáška a ne zase beseda. Proti vážnému tématu
by mělo být téma legrační. O dodržení těchto pravidel jsme se pokusili
v programu Avalconu 97. Pauzy na oběd jsou žádoucí, na večeři se hodí
také, nesmí ale trvat dvě hodiny. Máte-li programu hodně, je potřeba skloubit
čas na jídlo s programem. Začátky videoprojekcí stanovte na celé hodiny,
aby se omezil příchod a odchod lidí. Pozor, některá Akta X jsou strašně
dlouhá, vyhraďte si na ně dvě a půl hodiny. Přestávky využijte pro přetočení
kazety, vyvětrání a srovnání židlí. Pro párty je třeba zajistit hudbu,
speciální program, vyhlašování soutěží a vyplatí se občerstvení zdarma.
Tombolu má cenu dělat jen když máte alespoň pár hodnotných cen. Cen nesmí
být moc, protože pak se vyhlašování protáhne a je to nuda. Při vyhlašování
tomboly je důležitá dobrá organizace - vyvolání jednou osobou, kontrola
losu a předání ceny druhou osobou a příprava cen k předání třetí osobou.
Prostory
Rozmístění židlí a stolů je to nejmenší, ale i to má
své zásady. Musí být odevšud dobře slyšet a vidět, dostatečné mezery pro
nohy jsou nutné. Stoly a židle pro řečníky nejlépe na vyvýšeném pódiu.
Nesmí se zapomenout na dostatečnou šířku průchodů a přístupových cest.
Důležité je dobré větrání a osvětlení. Příprava ubytovacích prostor spočívá
v kontrole pronajatého internátu, rozmístění prádla, toaletního papíru,
mýdla, ručníků (pokud se nevydává při přihlašování), dále v přípravě žíněnek,
podložek pro ubytované ve spacácích. Do přípravy prostor spadá i instalace
a odzkoušení techniky. Každý prostor musí být zřetelně označen, ve složitějších
případech se hodí i mapka. Do přípravy baru zahrnujeme domluvu s dodavateli
(nejlépe s platbou po a s vrácením nespotřebovaného), navození zboží,
organizaci služeb v baru, vytvoření ceníku a cenovek, zařízení a výzdobu
baru.
Ostatní
Důležité je perfektní označení cesty k místu conání
i samotného místa conání. Naše zkušenosti ukazují, že cedule nejsou nikdy
dost velké a nikdy jich není dost. Nikde nenechávejte nic cenného bez
dozoru. Počítačovou místnost jeden člověk neuhlídá. Nepouštějte si lidi
na dosah kasy, do pořadatelských prostor. Neposkytněte nikomu šanci, ani
sobě navzájem. Pojistěte se proti škodám, při větším počtu lidí je nutná
přítomnost požární hlídky a zdravotníka. Hlavní pořadatel a pořadatelé
by přes den neměli pít alkohol, bohužel. Conání akce musíte oznámit na
místním úřadě. Na finančním úřadě se zeptejte, jestli budou chtít nějaké
daňové přiznání a účetnictví conu. Con jakožto nevýdělečnou akci může
dělat kdokoliv - jednotlivec, občanské sdružení, právnická osoba. Nepotřebujete
razítko Čs. Fandomu, pokud akci děláte na své triko. Počítejte s tím,
že přijede zhruba stejný počet lidí bez přihlášení jako přihlášených.
Hosté, přednášející neplatí vstupné a podle toho, jak moc o ně stojíte,
jim nabídněte úhradu ubytování, stravování, jízdného nebo benzínu.
Průběh conu
Prezence a ubytování
Lze dělat na počítačích nebo ručně, záleží spíš na
připravenosti, na systému a na šikovnosti. Náš systém byl následující.
U vchodu účastník řekl jméno a jestli se přihlásil předem. Pokud ano,
v seznamu jsme našli kolik skutečně platil, domluvili se na případných
změnách a dorovnání. Pokud ne, vyjmenoval co chce a zaplatil. Druhý kontrolor
proštipoval příslušné kolonky na vstupence, předal materiály a poukázku
k ubytování, kterou vybrala služba na intru, zapsala si nacionále a na
zadní stranu vstupenky napsala číslo pokoje, vydala prádlo. Na Bohemiaconu
je to obdobné, pouze místo proštipování dají konkrétní druh vstupenky
a na koleji se nemusíte identifikovat, stačí jen vstupenka, prádlo je
na pokoji. Dracon jede na počítačích včetně ubytování, vstupenky jsou
rovněž označovány podle zaplacení, prádlo je na pokoji. Kasu hlídat! Na
požádání musíte být připraveni vystavit daňový doklad.
Program
Každý program by měl mít svého průvodce, který uvede
hosta, představí ho a jeho pořad, poslouží něčím na pití, řídí besedu,
případně zpovídá hosta a hlídá včasné ukončení. Průběžné změny by měly
být vyznačeny jak na hlavním programovém panelu, tak na dveřích jednotlivých
místností.
Služby
Je třeba měnit ručníky, doplňovat toaleťák, mýdlo.
Informační tabule by měly obsahovat program a změny v něm, jízdní řády,
představení pořádajícího klubu, sponzorská loga a nabídky, informace o
možnostech, kde se najíst a napít, zásady pro chování na conu, požární,
bezpečnostní a hygienická pravidla, mapu města, ... Uveďte čísla na policii,
hasiče, záchranku, informace, taxi, nádraží apod.
Bar
Obsluha veselá a ochotná co nejdéle do rána. Posledních
pět vytrvalců omluví zavření v pět ráno, ale zavřít v jednu stovce lidí
znamená velkou rozmrzelost. Na cony jezdí hodně studentů, proto je lepší
bar zajistit vlastními silami s příjemnými cenami. Musíte mít něco k jídlu
a spousta lidí si radši než pizzu dá chleba se škvarkovou pomazánkou a
okurkou nebo utopence s cibulí. Pivo lahvové, alkohol veškerý, ale je
nutné počítat s tím, že broskvová, zelená a whisky se moc nepijou, zato
fernetu je třeba hodně. Kafe, sodovka, limonády, párek, cigarety, chipsy
a tyčky, tatranky + něco navíc. Co dochází, je třeba doplnit s předstihem.
Kasu je třeba hlídat. Přeji spokojené účastníky a silné zážitky.
|