Startem modulu FGB pojmenovaného Zarja
20.listopadu 1998 raketou Proton z bajkonurského kosmodromu začalo budování
Mezinárodní kosmické stanice. Další v pořadí byl raketoplán Endeavour,
který při letu STS-88 vynesl do vesmíru modul Unity a spojil ho se Zarjou.
Vše začalo v nově postavené montážní budově SSPF (
Space Station Processing Facility ), kam byl 23.června 1997 dopraven od
firmy Boenig modul NODE-1, pojmenovaný Unity, který se měl stát prvním
americkým dílem ISS. Spolu s ním měl Endeavour vynést i dva přechodové
tunely PMA-1 a PMA-2. První z nich zajišťuje propojení Unity se Zarjou,
druhý poslouží jako molo pro přistávání amerických raketoplánů. Unity
také musela být vybavena veškerým vnitřním a vnějším vybavením. Tato práce
trvala téměř rok a ke konci už díky skluzu ve vypuštění Zarji nemuselo
být tempo prací tak vysoké.
Endeavour se na svou cestu začal připravovat od konce
ledna 1998. K instalaci modulu ODS a pomocného tunelu s přechodovou komorou
došlo do nákladového prostoru až v srpnu. Na rampu byl raketoplán umístěn
21.října 1998 a 13.listopadu byl do nákladového prostoru umístěn kompletní
modul Unity s přechodovými tunely. Posádku Endeavouru tvořili velitel
P. Cabana, pilot F. Sturckov, letoví specialisté N. Currieová, J. Ross,
J. Newman a ruský kosmonaut S. Krikaljov.
Endeavour odstartoval do vesmíru na druhý pokus 4.
Prosince 1998. Po navedení na oběžnou dráhu otevřeli astronauté dveře
nákladového prostoru a začali s prověrkami všech systémů a zařízení. Také
druhý den pokračovali přípravy na setkání s ruským modulem třemi korekcemi
oběžné dráhy a prověrky skafandrů pro výstup do volného prostoru.
Třetí den letu museli astronauté vyzvednout Unity z
nákladového prostoru a připojit ho adaptérem PMA-2 na stykovací modul
ODS. Currieová uchopila Unity manipulátorem RMS a nesmírně pomalu h zdvihla
do výše 4 m nad družicový stupeň. Poté modul otočila o 90° a přemístila
ho nad stykovací zařízení ODS. Poté piloti pomocí motorků RMS udělili
družicovému stupni potřebný impuls vzhůru a spojili raketoplán s modulem.
Pak vyrovnali tlak a naplnily tunel PMA-2 vzduchem.
Čtvrtý den letu provedli piloti poslední korekční manévr
a ve 22.15 se raketoplán nacházel na dosah manipulátoru RMS pod ruským
modulem. Poté N. Currieová uchopila manipulátorem Zarju a přitáhla ji
k Unity, až se oba dotkly. Celý manévr trval dvě hodiny a servomotory
nebyly sto přitáhnout obě tělesa k sobě, protože jim bránil odpor RMS,
který stále přidržoval Zarju. Teprve po jeho odpojení došlo 7. Prosince
k pevnému spojení obou modulů.
Hlavním úkolem pátého dne letu byl první z montážních
výstupů do volného prostoru. Toho se ujali Ross a Newman a jejich prvním
úkolem bylo propojit 40 elektrických konektorů na kabelech mezi Zarjou
a Unity. T o umožnilo připojení přístrojů Unity k proudovým zdrojům na
Zarje. Kabely propojoval Newman, zatímco Ross vysunut na plošině manipulátoru
RMS instaloval pomocná zábradlíčka a jistící lana pro další výstupy. Oba
astronauti měli záchranný systém SAFER vybavený 12 tryskami.
Šestý den letu pokračovaly přípravy na vstup do propojených
modulů. Sedmý den letu byly na programu opět montážní práce ve volném
prostoru. Hlavním úkolem bylo nainstalovat na bocích modulu Unity dvě
půlmetrákové antény prozatímního komunikačního systému. Před ukončením
výstupu ještě Currieová přesunula Newmana na plošině RMS k modulu Zarja,
odkud se postrkováním třímetrovou tyčí pokoušel uvolnit zablokovanou anténu
TORU. To se po dvacátém pokusu podařilo.
Osmý den letu konečně nastal čas, aby astronauté poprvé
vstoupili do prostoru budoucí kosmické stanice ISS. Cabana s Krikaljovem
společně otevřeli průlez do Unity a vpluli do jeho nitra. O půl hodiny
později si to zopakovali při vstupu do Zarji. Poté následovala instalace
vnitřního vybavení, které pokračovalo i další den.
Desátý den letu následoval třetí poslední výstup do
volného prostoru. Byla provedena inspekce a úprava propojení a nainstalována
schránka s 58 druhy nářadí pro další montážní výstupy. Nakonec Ross z
plošiny manipulátoru pošťuchováním uvolnil druhou anténu systému TORU.
Na závěr výstupu proběhly zkoušky záchranného systému SAFER.
Třináctý den letu došlo k odpojení raketoplánu od zárodku
mezinárodní stanice. Na závěr dne byla ještě vypuštěna argentinská mikrodružice
SAC-A.
Endeavour přistál 16.prosince 1998. Zárodek mezinárodní
stanice čeká na další návštěvu, která by měla odstartovat 13. května 1999
na raketoplánu Discovery.
|