Na tomto místě jsem už jednou psal o
literárních soutěžích a zcela nevážně jsem laškoval s představou soutěžního
ducha, který ponouká autora do soubojů. K tématu se vracím, protože jsem
dostal určitý nápad, související se soutěžemi. Možná napadl víc lidí a
každopádně by se více než sem hodil do rubriky Fandom, ale pak bych musel
úvodník vymyslet jiný a protože si ani nedokáži spočítat dny zbývající
do vydání ZA, musím sám v zájmu urychlení jejich přípravy do tisku napsat
co nejméně textu.
Existuje řada SF klubů. O tom snad nejsou pochyby.
A dokonce něco dělají. To už je zpochybnitelné, ale nesnáze by byly s
důkazy, protože se to netýká zdaleka všech. Ještě méně je těch, které
vydávají vlastní fanzin. Řada fanzinů zašla na úbytě, řada jich vychází
v jakýchsi občasných křečích vydavatele, neřku-li v posmrtných stazích
jejich chladnoucích mrtvol. Tedy mrtvol těch fanzinů, abych nehodnotil
stav tělesných schránek vydavatelů. Je jen pár životem kypících, tentokrát
jak vydavatelů, tak fanzinů. Ale když už vydáváte fanzin nějaký ten pátek,
nebo v druhém případě, když s ním začínáte, jaksi se vám něčeho nedostává.
Nadšení to není, to je základním předpokladem. Pak také trocha naivity
a spousty optimistických výhledů do budoucna, ve kterém vydavatel vidí
svůj Časopis nejméně o 64 stránkách na všech stáncích a v trafikách i
v Horní Dolní, aniž by se pochopitelně přiznal k takovéto pošetilosti
i sám sobě. Ale nedostává se přispěvatelů. Přispěvatelů všech druhů, chybí
reportéři, odborní komentátoři, recenzenti, spisovatelé, kreslíři. Jo
a taky chybí prachy, ale to není rozhodující, protože ty chybějí vždy.
Odborníky všeho druhu a kreslíře sháníte kde se dá, na to nějaký obecně
platný recept nenajdete, ale je jeden způsob, jak sehnat spisovatele.
Stačí vypsat soutěž a vždycky alespoň nějaká práce přijde, i kdyby odměnou
pro vítěze byla gilotina.
A obě republiky křižují soutěže. Jedna stíhá druhou,
každá se snaží se něčím odlišit, všechny slibují zájezdy k moři pro vítěze
a spočinutí v objetí Cindy Crawford, případně Heleny Růžičkové. Termínů
uzávěrek je tolik, že být účetní nebo auditor, zešedivěl bych. A protože
autorů je pochopitelně jen omezené množství, je omezené množství i povídek.
A tak inflace nutně postihne vše. Soutěže, protože do nich přichází méně
povídek a povídky s nižší kvalitou; autory, kteří se snaží chrlit povídky,
aby třeba v jedné soutěži získali aspoň páté místo; povídky, protože jsou
nutně méně propracované. Rozmělňuje se tak význam soutěží, mimo jiné i
proto, že není zcela jasné, která soutěž je jen místní pro naplnění nějakého
fanzinu, a která je s celorepublikovým významem. Zapomínáme totiž, že
do soutěží píší noví autoři, pro které nerozhoduje nějaká tradice, ale
třeba propagace soutěže a ceny.
Směřuji celou dobu k jedné myšlence. Nejprestižnější
soutěží by měla být Cena Karla Čapka. Je to soutěž, která spoluvytvářela
Fandom, má tradici a chodí do ní spousta kvalitních povídek od osvědčených
autorů. V současné době vychází i profesionální sborník nejlepších prací.
CKČ je vedená Michaelem Broncem a nutno říct, že dobře. Opět stoupá počet
povídek a stoupl i počet porotců. Dřívější nekonečné debaty o zaujatosti
hodnocení utichly. Jenže CKČ má nyní velkou konkurenci v soutěži Ikarie
Ikaros. Redaktor Ikarie, pan Jiran, má jiný vkus než porotci CKČ, a i
když se porota hodně změnila, nechce přebírat povídky z CKČ do Ikarie,
i kvůli Mlokovi. A pochopitelně pro řadu autorů je zajímavější vyjít v
časopise s velkým nákladem a dostat honorář, takže CKČ už neobsahuje všechny
nejlepší povídky. V pravidlech obou soutěží je, že nepřijímají povídky
již zaslané do jiných soutěží.
A přišel nápad. Berte ho jako námět k zamyšlení, jsem
dalek toho, radit MB, jak má CKČ dělat. Co kdyby CKČ přijímala i povídky
zaslané do jiných soutěží? Kromě jmenovaných dvou totiž ještě existují
důležité soutěže „O nejlepší fantasy“ (Klub Julese Vernea), „O stříbřitělesklý
halmochron“ (Andromeda), Soutěž barda Marigolda (Terminus Praha), „O železnou
rukavici lorda Trollslayera“, O cenu Jima Dollara (Spectra), Ježíšku,
já chci plamenomet (Avalon), Zlatá Zebra (Zebra), soutěže SFK J.M. Trosky
a řada dalších. A nejlepší povídky z těchto soutěží by se jistě umístily
i v CKČ. Vzor bychom si mohli vzít mezi filmaři, kteří hodnotí přihlášené
filmy na více soutěžních festivalech, podle kritérií toho kterého festivalu.
Také to znamená, že by se zase otevřela pro již renomované autory. Pak
by byla skutečně přehlídkou nejlepších povídek, byla by výjimečná a takto
zajímavější i pro obecné publikum.
Je mi jasný základní technický problém. Jak vyhodnotit
třeba dvojnásobek povídek. Na tuto otázku nemám odpověď, jen nápady. Snad
omezit přístup do soutěže, například rouhačská myšlenka, že by CKČ byla
pouze pro česky psané povídky, snad že by autoři platili nějaké startovné.
Startovné by mohlo být vyvážené tím, že by povídky vyšly na sci-fi serveru
a kromě Mloka by vyšly povídky na dalších místech po vzoru Klanu, tedy
buď CD nebo disketa v pěkném obalu, a to by dostali všichni autoři třeba
s diplomem za účast. Pak by možná také ubylo soutěží, fanziny by mohly
čerpat z CD jinde neotištěné povídky, informace o tom, která otištěná
je nebo není by se mohly shromažďovat na sci-fi serveru, případně by se
o ty nejlepší mohly pořádat virtuální a dopisové dražby ve prospěch autora
a Fandomu. Druhým problémem je anonymita. Okolo bylo každý rok několik
diskusí, ale soutěž je stále anonymní, což by v případě přijímání již
někde uvedených povídek nutně muselo padnout. Třetí problém je uzávěr-ka.
Vzhledem k tomu, že byla neustále posouvána zpět, nezahrnuje povídky na
rok, ve kterém vychází a je datován sborník, ale povídky za rok předešlý.
Pochybuji, že lze jeden ročník vynechat, aby se to srovnalo, ale pokud
by měla CKČ být přehlídkou nejlepších za daný rok, mělo by to tak skutečně
být.
Zamyslete se.
|