Vracím se
ke knize Richarda Šusty, protože mě zaujala natolik,
že ji chci doporučit. Autor na téměř 500 stranách udrží čtenářovu pozornost,
volí to správné tempo. Snad jen ke konci zrychlí a drobnokresba, na kterou
si člověk zvykl, mu trochu chybí. Ale svět je vymyšlený a popsaný zajímavě,
účinkujícím nekoukají zpod masek tuctové obličeje a jsou živí. Zápletka
je komplikovaná, ale drží pohromadě, postupně se jí dostáváme na kloub
a autor nám odhaluje její další slupky.
Vždycky si při čtení podobného příběhu musím připomenout,
že o těch průměrných nečtu příběhy proto, že jsou průměrní. Vždycky je
někdo, kdo má lepší předpoklady a je prostě nejlepší pro daný účel. A
o něm je skoro vždycky příběh. Mohl by být i o těch neúspěšných, ale to
by bylo pořád dokola, jak to zkusili a jak shořeli. Tato kniha je také
o jednom předurčeném, kterému pomáhají lidé i okolnosti. Náhoda je jakoby
v pozadí, to je dobře.
Jistá společnost koupila od mimozemšťanů tajemství
kosmického hyperpohonu a ovládla Zemi. Cenou byla dodávka stotisíc lidí
na planetu Narka, kde měli sloužit neznámému účelu. Narka se ale brání
a osídlenců ubývá, takže je třeba trochu falšovat dobrovolnost k dalšímu
osídlování. Narka se stává peklem, civilizace se rozpadá, zásobování nefunguje,
soběstačnost je snem. A kanál se má zavřít možná nadobro. Hrdina je nejdřív
obyčejným vzbouřencem proti nespravedlnosti, ale stává se z něj nástroj
k poražení nejen Firmy, ale i zničení plánu zlých mimozemšťanů.
* * * * VP Richard Šusta – Narka, KJV+Netopejr,
99
poKLONa
panu Neffovi. Za další KLON, pochopitelně. Roku 1999
zaznamenal: úvahu o 21. století, texty ze Softwarových novin z let 97-99,
přednášky z conů z let 98-99 (mimo jiné i z Avalconu a Parconu- Avalconu),
úvahy o Internetu, zakázané technologie a 3 povídky. Pestrá směs, ale
o to zajímavější. Leckde by se dalo s ON polemizovat, jenže na přednášce
to nejde a takhle zpětně to není ono. Nad nápady, teoriemi a názory se
ale určitě zamyslíte, a to je fajn.
Ondřej Neff – Klon 99, Milenium 1999
Karavana
byla mou oblíbenou edicí. Právě díky SF vyšlé v ní,
jsem si uvědomil, jaké že to chci dál číst příběhy. Vzpomínám na mrazení
z V řazeného exemláře paní Freiové, na Vlak do pekla a další. A Karavana
se vrátila. Vzhledově už to není ono, není to ten známý sešit s obyčejnou
grafikou, není to stejné jako když jsem byl v pubertě, ale koneckonců
už tam nejsem. Obálka ale není ošklivá, spíš mi ale připadá jako univerzální
obálka na jakoukoliv sci-fi nebo fantasy.
Hlavní hrdina je vtažen z našeho světa do světa jiného,
přibližně odpovídajícího naší historii. Není to náhodou, protože na něj
čeká kůň a zbroj a pochopitelně také úkol. Splnění úkolu v onom světě
souvisí i se světem naším. Problém je, že Holger svůj úkol nezná. Jen
postupně zjišťuje, že jeho život na naší Zemi byl pokračováním předešlé
existence na alternativní Zemi kdysi v historii. Jak se rozpomíná, daří
se mu odolávat nástrahám a přibližovat se vítězství a lásce. A když zvítězí
na alternativní Zemi, přinese to vítězství nad nacisty i na Zemi naší.
Zápletka, hrdina, i kulisy nepůsobí nově, protože podobných
už jsem četl víc (Den obrů, např.), ale těžko říct, kdo byl nejdřív nebo
kdo je použil nejlíp. U knihy si odpočinete, protože se v ní cítíte jako
doma, nejsou v ní ani rušivé prvky. Přitom to není čtení jen pro malé
kluky, jak by se u Albatrosu dalo předpokládat, ale i pro nás větší, kteří
pořád pošilháváme po autíčkách a vláčcích.
* * * VP Poul Anderson–Tři srdce, tři lvi; Albatros
99
Poslední
jednak zatím příběh ze Zeměplochy a jednak kontinent.
Jakoby Austrálie. O Mrakoplašovi a Zavazadle. I Smrť tam je. A knihovník
a kvestor. Všichni jsou ve formě, hýří fórky a chovají se tak krásně známě.
TP popisuje lidi, krajiny i příběhy s využitím těch nejjednodušších charakteristik
a proto se cítíte na Zeměploše jako doma. Také odhaluje v podstatě smutné
vlastnosti lidí, jednak jednotlivců, jednak skupin, ale dělá to tak vtipně,
že se kritice nezpůsobů vlastní civilizace smějete.
Jinak je to o potřebě dokončit „Zeměplocha puzzle“
menšími změnami v „Austrálii“, která je ještě nehotovým a nezasazeným
dílkem, což narušuje chod Věcí. Mrakoplaš je opět katalyzátorem. I příběh
se skládá z dílků a krásně se skládá.
* * * * * VP Terry Pratchett – Poslední kontinent,
Talpress 1999
Dračí vejce
Čtení této sci-fi mě vrátilo do doby, kdy jsem s úžasem
a obdivem k vědě hltal science fiction v pravém slova smyslu. Popisy neuvěřitelných
technických zařízení, odvození zázračných tech-nologických postupů a vědecká
zdůvodnění jsem přeskakoval, protože jsem jim nerozuměl, cítil jsem jen
divošskou pokoru vůči nim. Ta mi zůsta-la, jak jsem obejvil při tomto
čtení o životě na neutronové hvězdě. Autor nádherně využil tech-nické
znalosti a odborné poradce, aby zajímavému příběhu o rychle se vyvíjející
civilizaci čílů dodal věrohodný fyzikální a technický rámec. Přidal tak
další dimenzi a vytvořil klasickou science fiction, kterou mohu doporučit
všem. „Lidskost“ příběhu neubírá ani to, že čílové žijí jen několik desítek
našich minut. Životní osudy jednotlivých čílů jsou ze začátku vylíčeny
podrobněji, takže později není problém přejít ke sledování čílské civilizace
jako celku a čtenář má pořád pocit, že číly zná.
Neutronová hvězda, na jejímž povrchu vznikl inteligentní
život se blíží sluneční soustavě. Je vyslána výprava, aby hvězdu sledovala.
Výprava naváže komunikaci s čílskou civilizací. Nejdříve se učí čílové
od lidí, ale vzhledem k jejich odliš-nému ubíhání času se stihnout stát
učiteli lidstva.
* * * * * VP Robert L. Forward–Dračí vejce, Polaris
99
Tak jí to vyšlo
Janě Rečkové vyšlo to, že jí vyšla knížka. Nebyla první
a jak za chvíli uvidíte ani poslední, ale čekání krátké nebylo. Teď už
snad nikdo nepochybuje, že JR psát umí a že její ženský styl, který tolik
vadil Rigor Mortis a pár dalším, má své příznivkyně i příznivce. Blahopřejeme
k tomu, že se JR nevzdala, že neklesla pod útoky „kritiků“.
Chast, kladný hrdina, během příběhů „vyrostl“ a stal
se výraznou postavou nejen v této knize. Je tak trochu z rodu Zaklínače,
protože nevládne jen mečem, ale i kouzly a jeho znalosti se postupně zvyšují.
Má své tajemství, které není lacině odhaleno a tak trvá touha číst o Chastovi
dál, nejen tady. Chast není nejmladší, ale i to je sympatické, jsou mi
podezřelí mladíci, kteří všechno umí, všemu rozumí. Asi stárnu a přestávám
se s nimi ztotožňovat. I další hrdinové a hrdinky jsou věrohodní, pokud
toho lze dosáhnout v pořádně neskutečném světě. JR totiž píše fantasy
míchanou s pohádkou. Ve většině fantasy jde o tuctový příběh, který by
se mohl odehrávat kdekoliv ve středověku, nebýt pár kouzel. Ale JR jde
dál a její svět je skutečně fantastický až snový - novou mytologii, nové
obludy, nová kouzla, nová pravidla. Například její dva záporní čarodějové,
jejichž spor hrozí přerůst ve zničení světa, nejsou až tak záporní, ale
dostali se pod tlak událostí a nutnosti zachovat určitý postoj, drobné
ústupky a nešvary ústí až v katastrofu. O co zlejší a reálnější jsou vládci
Chorkorelu! Muži JR nejsou tak „mužští“ jako v ostatních fantasy příbězích,
působí trochu nezvykle, ale nepřekračuje to hranice, za kterými by se
dali označit za zženštilé. Chast dokonce není své ženě věrný, což není
vyprávěno s odsouzením, které by se dalo čekat u autorky, ale je líčeno
s pochopením a tichým držením palců!
K příběhům. Zapuzený oblíbenec, rytíř Chast, je přemluven
k osvobození princezny Harmiky. Nevězní ji nepřemožitelná obluda nebo
jasně zlý čaroděj, ale kněžna, pokoušející se vládnout kouzly a využívající
možností, které se jí naskytly nebo ke kterým si dopomohla úskoky a drobnými
zly. Chast situaci i kněžnu zvládne a princeznu osvobodí. Sympatické je,
že ani princezna není vylíčena jako andílek. Chast získá ženu, princeznina
šaška, totiž „šaštici“. Už ve druhém příběhu hrozí světu zničení soubojem
dvou čarodějů. Je třeba se vypořádat s pohůnky jednoho čaroděje, s vlkodlaky.
Tady se míchá prvek sci-fi, vlkodlak na planetu přiletěl raketou ze Země.
Ale neruší to. Řešení problému, jak nezabít dítě a přece dostat jeho krev
do sebe, aby uchránila před přeměnou, si zaslouží ocenění. A jeho citlivý
popis také. Ve třetím příběhu Chast zabrání střetu dvou čarodějů. Není
to ale mužské řešení, nevrhne se na oba čaroděje a nezrube je mečem. Je
to možná méně efektně, ale rozhodně lépe. Jenže Chast za to také musí
zaplatit. Jeho žena a děti jsou neznámo kde a Chast je musí najít a osvobodit.
Což udělá ve čtvrtém příběhu, současně s osvobozením celého zakletého
města. Ale ženu se mu podaří získat zpět až v příběhu posledním. Ne proto,
že by ji neosvobodil, ale proto, že jeho žena chce Chasta také trochu
pro sebe a ne jen na zachraňování světa a tak se ho raději vzdá. Happy
end není hollywoodský, protože všichni tušíme, že Chasta čekají ještě
další boje a dokonce, jak jsme poznali autorku, není vůbec jisté, že třeba
Chast nezemře a příběhu se neujme jeho syn. Poslední příběh je o přemožení
čarodějnice pokoušející se pomocí krve mladých mužů obnovit šlechtický
rod. Nahlédneme pod pokličku, protože Chast nemá už tak úplně tajemnou
minulost, ale zjistíme, že je právě mužem údajně vymřelého rodu. Tuto
knížku si nechám u ruky, abych do ní mohl nakukovat, protože jako jedna
z mála vyvolává potřebu vícerého čtení a dalšího vychutnání.
* * * * * VP Jana Rečková – Mezi slovem a mečem,
Straky na vrbě 1999
A ještě něco jí vyšlo!
Janě Rečkové vyšly dvě knížky brzy po sobě. Doufáme,
že se obě dobře prodají, i když ta přede-šlá má jednoznačně lepší šanci.
Kvůli obálce a ceně. Zatímco Straky na vrbě zaplatily paní Bou-škovou,
Grada vyplodila nějakou hnusnou montáž a nestyděla se za to říct si o
24,- Kč víc, při stejném počtu stránek. Příběh je přitom rovněž dobrý,
hrdinové nešední, zápletka neotřelá. Ale SNV má ještě + navíc. Bibliografii.
Sice se to v ní hemží Zbraněmi Avalonu, ale nás to jen potěší a konec
konců JR se za publikování ve fanzinu, s cenou Akademie SF a F za rok
98, nemusí stydět.
Děj: Najatí zabiják a čaroděj se dostanou na planetu
se záhadnou branou do jiného světa, ze kterého se jen občas podaří vylovit
nějaký téměř zázračný předmět. Zabiják Deene pronikne přes různé překážky
dovnitř a zjistí, že odblokovaná paměť skrývá zajímavé věci. Třeba to,
že je synem krále „jiného“ světa. Jeho pouť se postupně změní na boj proti
zparchantělé Radě. Musí ochránit nejen svou vyvolenou, ale i svou sestru,
zachránit svět a tak. A podaří se mu to.
Hrdinové: Díky značné míry pohádkovosti a fantasy nedokážeme
určit, zda jejich chování a logika odpovídá. Jsou natolik jiní, že srovnávání,
kterého se automaticky dopouštíme, se ukáže jako liché. JR píše skutečně
jinak, než většina dnešních autorů a v tom je její síla. Tuctových SF
a F historek jsem četl stovky, jen moje knihovna obsahuje asi 1400 titulů,
ale JR je zapamatovatelná, stylem, který jí ještě nedávno vytýkali jistí
samolibí pánové. Ač jsem také muž (a snad o tom nikdo nepochybuje :-),
musím se JR zastat.
**** VP Jana Rečková – Syndrom malé mořské víly,
Grada 1999
Nevyšlo to pane P.
Zdá se, že to Grada myslí s českými SF autory vážně.
Novou knihu J.Pecinovského jsem si kou-pil zároveň s knihou JR. Netrvám
na pestrých obálkách, ale Grada páchá odpudivé. A jakoby i na obsahu ulpělo
něco beztvarého z obalu. Dříve skvělého Pecinovského jsem nepoznával.
Začal jsem knížku číst s nadšením, ale po několika stránkách jsem nevěřícně
kroutil hlavou, sahal pro papír a tužku a vracel se na začátek, abych
zazna-menal aspoň nejkřiklavější nelogičnosti a nepochopitelné jednání
postav. Když jsem popsal jednu A4 stranu a nebyl zdaleka ani za pětinou
knihy, měl jsem chuť nedočíst. Pak jsem si řekl, že nečtu kvůli tomu,
abych drbal detaily, zahodil papír a tužku a dočetl. Celé to na mne zapůsobilo
jako nějaké ranné dílo. Postavy zůstaly ploché až do konce, nežijí, ale
přizpůsobují se autorovým záměrům. Jejich stupidní a naprosto nedisciplino-vané
chování je odbyto jednoduchým a nevěrohodným vysvětlením. Technika je
nevyváženým mixem už dnes zastaralých technologií a fantastic-kých přístrojů.
I popis kulis je nedopečený. Autor před čtenáře klade záhady a neřeší
je, tahá přístroje, obludy, změny charakteru z rukávu, kdy se to hodí,
líčí zbytečné příhody. Zklamání.
Pár příkladů: 1. Člen posádky je tlustý nebo ztloustne,
že: „tučný podbradek se několikrát zachvěl“. Chápu, že je třeba podtrhnout
jeho hnusný charakter, ale i tak, copak se charakter dospělého člověka
změní během pár let? A pokud už takový byl, jak mohl projít tolika testy,
o kterých se autor někde dál zmiňuje?
2. Od tančíku se táhnou pavučinovitá vlákna, Tom je
prozkoumá tak, že na jedno zdálky hodí matici. A trefí! Obludu, která
se vzápětí vynoří, Toma nenapadne zaznamenat. Proč se stále nezaznamenává
automaticky? To je možné už dnes! Co je to za výzkum. který nemá cíle
a plány?
3. Planeta je popsána jako suchá a stane se bažinou
kvůli jednomu dešti. Ale mezi dešti už nevyschne. Přistání prakticky do
bažiny zjistí posádka až při dosedu modulu na povrch. Co průzkum, měření?
4. Všechny knihy lidstva byly na palubu přeneseny elektromagneticky
během odletu ze Země. Tedy v době, kdy by měla probíhat kontrola systémů,
loučení apod., zatímco knihy měly už být dávno na palubě třeba v podobě
mikrofiší.
5. Velitel si na palubu, do stísněných prostor, mohl
vzít několik pytlů poštovních známek! A dále – po sebevraždě (!) jeho
milenky přestal plnit funkci velitele a úplně se zhroutil, na celé roky.
Velký slaboch. Takový může řídit kosmovýpravu?
6. Gigantičtí ještěři se skrývají v bažinách a výpravě
se nepodařilo za celé měsíce je zaznamenat. Vysvětlení: nejsou vidět v
infra!
7. Z nejkřiklavějších. Analytik ohrozí životy všech,
provede sabotáž a nikdo ani neprovede vyšetřování! Vše na Základně se
nahrává, ale nikdo ani nezjišťuje alibi a nezkoumá záznamy!
Děj. Po 11 letech letu přistane na jakési planetě tým
vědeckých pracovníků, který se má po průzkumu vrátit na Zemi. Jenže vědci
se chovají jako malé děti a návrat je nejistý kvůli touze jednoho šílence
zůstat s částí posádky. Jiný výzkumník zas chce poznat předpokládanou
inteligenci jakýchsi záhadných útvarů. „Hrdinou“ je zástupce kapitána
lodi, který posádku chce dovést k odletu.
* * VP Josef Pecinovský – Sinusoida 26, Grada 99
Tak aktuální.
Málokdy se stane, že při čtení SF narážíte na žhavou
současnost. Tady je po jugoslávském konfliktu, zmíněna je Madonna i Bill
Gates. Je to důmyslně vystavěná spleť obrazů, vykreslených zajímavě a
živě. Není to SF jako oddech, je to trochu náročnější, přesto poměrně
zábavné. A varující. Před sektami, ale i konzumem.
Jen konec se mi příliš nelíbil, protože jsem se zamotal
v obrazech, které autor už tak pečlivě neprokresluje, a dělá z nich mystickou
záležitost.
Ale jaký že příběh? Blíží se konec světa a střet netradičních
Mesiáše a Antikrista, slovo má shromáždění Géniů historie. Sledujeme dvě
děvčata, která nic nespojuje, sledujeme televizního kazatele, který je
stále jasnějším kandidátem na zláka, občas můžeme nakouknout i pod ruce
hybatelům, kteří shromážděné génie potřebují pro hlasování o tom, zda
běh světa ukončit nebo ne.
Napětí, které zpočátku utěšeně narůstalo, se s blížícím
koncem nějak vytratilo. Autorovi se sice dlouho podařilo udržet v tajnosti,
kdo z děvčat bude Mesiáš a kdo Antikrist, protože zvolil jiné řešení,
ale raději vím dopředu kdo a se závěrem jen vychutnávám jak. Asi pozůstatek
z dob, kdy jsem četl detektivky Agathy Christie, Ellery Queena a dalších.
Vítězství mi přišlo poměrně lacině získané a příliš rychle a odbytě popsané,
zejména vzhledem k tomu, že se závěru účastní tolik postav. Třeba Ďábel,
který vystupuje pouze na konci, je tak trochu zbytečný. Všechno, co udělá,
je, že vypustí pár řečí a mouder.
* * * * 1/2 VP Andrei Codrescu – Mesiáš, Netopejr
1999
Další Čech do pranice
Moc hezká obálka, trochu tmavá, takže jsem se ke knížce
dostal až teď. Ale jsem rád, že jsem její čtení neodložil jako u jiných
knížek. Moc se mi totiž líbila. Autor použil známého hrdinu – v podstatě
průměrného Čecha, který se rychle vypracuje na obávaného bijce a kromě
toho je plný nápadů, jak řešit svízelné situace. To je také jedna ze slabin,
je možné tak rychle se naučit tolik věcí, třeba perfektně střílet z kuše?
Několikasetleté zkušenosti posádky by ji měly dělat důvtipnější.
Runeround je loď plující vesmírem a jen občas se vynořuje
na Zemi v některém z přístavů. Třeba v Praze, kde je pobočka firmy spravující
majetek určený k zajištění přístavišť. Karel, čerstvě propuštěný muž po
třicítce, se stane dalším členem posádky. Teprve na lodi se dozvídá o
podstatě pohonu lodi, o úkolech posádky. Tím aktuálním je získat nějaké
zlato pro další fungování firmy. Tady je další slabina příběhu. Je sice
příjemné, že cesta za zlatým pokladem má dobrý, totiž úplně obyčejný důvod
a není poznamenána obvyklými nešvary podobných výprav, ale odměna krále
za záchranu království + kořist + nalezené šperky na ostrově kyklopů by
měly mít dostatečnou cenu. Zejména uvážíme-li jejich historickou hodnotu
na naší Zemi. Většina protivníků a problémů totiž souvisí se starověkými
civilizacemi kolem Středozemního moře. Setkáváme se známými pojmy z mytologie,
které dostanou nový, a nutno říct zajímavý, obsah. Autor využil příležitosti
dát nová vysvětlení některým záhadám, nad kterými se trápí záhadologové,
ale dělá to s vkusem.
Posádka lodi uspěje, ale stojí to oběti. Ty jsou vyváženy
milostným příběhem. Závěr je klasický. Sebedůvěrou, silou a obratností
sršící Karel se vrátí do hospůdky, kde to všechno začalo a otravné fotbalové
fanoušky naučí správným způsobům. Pro takové závěry mám prostě slabost.
* * * * 1/2 VP Leonard Medek – Runeround, KJV +
Netopejr 1999
Pohádka pro dospělé
Druhý díl života. Kedrigern studuje, občas se nechá
přezkoušet od Fraiga Temného, ale po čase se mu začne jednotvárnost zajídat
a na základě nálezu Tarryho poznámek o Jaquintě se vydá na cestu. Hned
na začátku získá zajímavého společ-níka – hodného démona, kterého osvobodí
ze zakletí. Setká se s Balatronixem, který si sice na čaroděje jen hraje,
ale dovede ho až k J. U ní oba stráví několik let, ve kterých K. nastuduje
další knihy a od čarodějky se naučí spoustě dalších kouzel a poznatků.
J. ho pošle za čarodějem Enselisem. K. jej ovšem najde zakletého a bez
magie, takže musí podstoupit nebezpečí výpravy k Vlenkovi Mstivému, aby
E. osvobodil. Vpřed ho žene naděje, že mu E. pomůže získat znalosti, aby
K. odhalil tajemství svého původu. U E. se naučí mnohému a tak po návratu
domů zkusí příslušná zaklínadla a kouzla. Nakonec je mu tajemství odhaleno,
ale protože vypravěč použije kouzlo zapomnění, neví z něj zase nic. Nováčkům
ovšem doporučuji číst v pořadí jak vycházely jednotlivé knihy, aby si
rozřešení tajemství zasloužili.
Knížky sice ukazují i zlo a smrt, ale Kedrigern je
příkladným dobrákem a vše směřuje k vítězství a odměnění dobra. Laskavost
je ceněna víc než rána mečem. Spolu s malbou paní Bouškové je to opravdu
pohádková fantasy.
* * * * * VP John Morressy – Mladý Kedrigern a pátrání
po minulosti, Polaris 1999
|