![]() |
Nedokonalost vládne |
|
|
||
K dnešnímu zamyšlení mě přivedlo hodnocení
sci-fi filmu NEXUS (viz recenze). Tak jsem si připomenul svoji dřívější
myšlenku o nedokonalosti. Nedokonalost vládne ve všech oborech lidské činnosti,
to je pochopitelné a myslím si, že dokonalost ve všem by z lidí udělala
stroje.Jenže jsou tři druhy nedokonalosti:jeden, který přinášejí objektivní
skutečnosti současné technologické úrovně, druhý, daný chybováním lidí snažících
se o dokonalý výsledek a nakonec třetí, ten neomluvitelný, který vyplývá
z lenosti, nezodpovědnosti, přílišné sebejistoty, neschopnosti a neumění,
zkrátka "odfláknutí". Jestliže totiž existuje způsob, jak zlepšit výsledek
nějaké činnosti bez současného neoddůvodnitelného obrovského nárůstu pracnosti,
ceny, složitosti atd., je neomluvitelné, pokud se tento způsob úmyslně přezírá.
Jedna věc je, když někdo například napíše nedokonalou sci-fi povídku. Redaktoři
profesionálních časopisů ji nepřijmou a fanziny se dělají hlavně pro radost
tvůrců a jejich nejbližšího okolí. Něco jiného je, když nedokonalost spáchá
"profesionál". Skutečný profesionál by měl nedokonalost hlídat jako ostříž
a nevpustit ji za práh své tvorby.Bohužel dnešní doba je plná "profesionálů",kteří
nepochybují o výsled- ku své práce, nezkoumají, zda by to ještě přece jen
nešlo nějak vylepšit, nechtějí vidět další možnosti. Parlament i vláda jsou
jich plné, plné jich jsou především úřady, školy, ale i obchody a továrny.
Ještě připomínám, že jsem si vědom, že všechno nemůže být hned profesionální,
ale proto se přece máme možnost učit od zkušenějších, rozvažovat lépe svá
rozhodnutí, ovládat se, naslouchat a pozorovat. Odsuzuji jen ty, kteří tak
ve své nadutosti nedělají (a že jich je), a také ty hromadné, tím myslím
případy, kdy výsledek může ovlivnit k lepšímu více lidí a neučiní tak nikdo
z nich. Samozřejmě mohu jmenovat a doložit řadu konkrétních případů, ale
omezím se jen na sci-fi. Může mě mimozemšťan vzít, když si koupím knížku ( nemohu si ji nekoupit, kupuji snad všechny), která na první i druhý pohled prozradí, že tuhle spáchal právě "profesionál". Poznáte to lehko:od- pudivá obálka, vůbec nebo jen málo se vztahující k tématu, chybějící, zkreslené nebo nesmyslné údaje v tiráži, na obálce, na záložce, gramatické! a slohové chyby ve špatném překladu, a to nemluvím o věcech, které se mi jen nelíbí, např. tvrdé desky u knížek, které si je nezaslouží, různé formáty téže edice téhož nakladatelství, zpoždění druhých, třetích a dalších dílů x-logií atd. Všichni vědí, že vyjde-li nyní kniha s hroznou obálkou (Azazel, Země smíchu, Pátrání po Spockovi, Ráma I,II,III, Lone Wolf I-V, Muž z vysokého zámku, Jednou bude tma, Převážně neškodná, Den Triffidů, M.kukačky, Chanuřina pýcha,Žalm podle Jonáše (proč hardback?),Přines mi hlavu čar.prince,Pojídači masa, Počátky chaosu a další doplňte) a mizerným překladem ( první díly Nadací, Mikronauti, Roboti úsvitu, Sny o krkavcích, Spasitel Duny, Brána Ivrelu, doplňte si ) je to asi navždy, protože v té záplavě nelze vydávat opravené reedice. Přitom by v řadě případů stačilo málo k výraznému zlepšení - důkladné korektury, volba kvalitních překladatelů se zkušenostmi se sci-fi a fantasy, volba kvalitních ilustrátorů a grafiků.... Konkrétní příklady pro zlepšení: jiná forma názvu knihy Koule, jiná obálka a měkké desky nebo alespoň jiná forma názvu Rama I,II,III, jiná obálka knížek jmenovaných výše.... V době, kdy obal pro- dává, je nanejvýš zarážející, jaké paskvily někdo dokáže vybrat, zaplatit, upravit, schválit a zaplatit. Autorům knih i filmů bych doporučil vystavit knihu před vytištěním a scénář před natočením kritice a rady opravdu využít. Přibrat zodpovědného a odborného poradce do filmového štábu a nechat knihu prohlédnout a přečíst určitě není náročné a spousta zbytečných chyb by vůbec nebyla přivedena na svět. Předpokládám, že druhou radu nikdo neposlechne, ale budiž. Týká se nakladatelství, které vydávají sci-fi poprvé nebo podruhé a režisérů, kteří sci-fi alespoň nečetli. Zní : Nemotat se do věcí, kterým nerozumím a na které nemám již zmíněného poradce. | ||
![]() |
||
![]() |
||
![]() |
||