Recenze
 

 

Nemnoho slasti
Sbírku povídek Klášter slasti jsem koupil na Eroticonu. Možná právě zklamání z Eroticonu, který zdaleka nevyčerpal potenciál svého názvu, mělo za následek podceňování této sbírky, k jejímuž čtení jsem se dostal až poté, co se mi poněkolikáté pokusili vloupat do auta a já usoudil, že bude lepší jezdit MHD a auto nechat v práci v garáži. První dojem se mi potvrdil. Daleko větší erotický zážitek bylo zvednout na chvíli oči od knížky a podívat se na dívky v letních tričkách nebo šatečkách, než samotné čtení, a to i přesto, že mě jinak oslovuje i erotika literární. Jenže erotiky je v povídce velmi málo. Jistě hraje v ní roli sex, láska, ale snad až na jednu dvě výjimky bych povídky neoznačil za erotické. Což neznamená, že by nebyly dobré, sbírka trpí spíš nesplněným očekáváním na základě názvu. Hodnotit bude spíše erotickou stránku, jinak se ode mne mnoho z obsahu nedozvíte.
Povídka Nebezpečné hry Miroslava Žambocha z prostředí harému sice obsahuje polonahé či nahé ženy, ale erotické scény, které v povídce jsou, jsou příliš krátké, ta hlavní je dokonce vynechána úplně, a příběh převažuje, takže povídce dávám **** a za erotiku ***
Conan maniodpresevní od Jiřího Pavlovského je povídka mající sice základ v sexu, respektive sexuálním neúspěchu stárnoucího Conana, ale je humorná, což se v drtivé většině případů s erotikou nesnáší, a také v ní není žádná erotická scéna, takže bych ji osobně do sborníku vůbec neřadil. ****, erotika 0.
Jaroslav Mostecký - Zatuchlý plechovky. Rovněž není povídkou erotickou. Sice se v ní objeví sex, ale jen jako zdroj obchodu, erotická scéna v ní je jedna utnutá hned na začátku. Jinak je ale povídka výborná, založená na dobrém nápadu a pochopitelně skvěle zpracovaná. Je nečernobílá, celou dobu jsem zvažoval, na čí stranu se v duchu přidat, možná proto, že jsem také pragmatik. ****1/2, erotika *
Sithartai - Jen jediné přání. Pseudonym zůstal neodhalen, povídka odhaluje touhu mladého muže létat a popisuje jeho putování za jejím naplněním. Bohužel je touha létat popsána málo věrohodně, způsob, jak lze dojít jejího naplnění také, a tak jsem si celou dobu popisu přehnaných strázní říkal, že skutečně nestojí za to, trmácet se na vrchol hory za vědmou, která umí splnit každé přání. Trochu mi vadilo, že povídka kolísá mezi symbolikou a realitou. V povídce je ovšem dobrá erotická scéna. **, erotika ****.
Jan Obdržálek - Vox Populi, Vox Dei. Povídka je založena na vtipu, sice neslušném, ale jakákoliv erotika opět chybí. Za nápad a provedení ***, erotika 0.
Martin D. Antonín - Klášter slasti. Motivace a jednání postav jsou nevěrohodné nebo možná jen nedostatečně popsané, ačkoliv je jinak povídka docela dlouhá. Možná až moc, postavy se navíc spojují do jednoho těla a opět oddělují, takže je těžké sledovat změny. Erotiku zde najdete v několika náznacích a začátcích a jedné silnější scéně. ***, erotika ***.
Jana Šouflová - Mandragora. V povídce vystupuje sice nápoj lásky, ale povídka je postavena na humorné situaci a erotiku zde nenajdete. ***, erotika 1.
Ivana Kuglerová - Bílá klisna. Dobrá povídka, leč erotika v ní je postavena na zoofilii a to se nedá hodnotit příliš mnoha hvězdičkami. ****, erotika *
Jiří Dluhoš - Navigační fantazie. Mimozemská civilizace využívá pro teleportaci sebe a svých kosmických lodí "energii" vznikající při milování. Na první pohled triviální nápad je povýšen dobrým zpracováním. ****, erotika pouze *, přece jen je mimozemská.
Lucie Lukačovičová - Mantis. Orientaci v upírské povídce komplikuje prolínání dvou dějových linií. Erotická scéna je odbyta příliš v náznacích, než aby byla erotická. ***, erotika **.
Jakub D. Kočí - Ztracená peří. Povídka o pomstě je příliš symbolická jak v popisu děje, tak v popisu erotické scény mezi sokyněmi. **1/2, erotika **.
Jiří Pavlovský - Zakázka. Rovněž povídka postavená na humorném nápadu a i když jde opět o sex a dokonce více než v první autorově povídce, jde zase o zoofilii a humor, ne o erotiku. ****, erotika *.
Jana Rečková - Doma tě mají rádi. Autorka ve svých dílech erotikou nešetří, i když jen decentní. Ve vlkodlačí povídce se kupodivu odhodlala napsat ještě méně, než obvykle. ****, erotika *.
Pavel Renčín - Valeriino přání. Povídka sice začíná erotickou scénou, ale jen coby ukázkou z umělého snu. Je zaměřena jiným směrem a dokonce v dalším pokračování snu opouští erotiku. **1, erotika **.
Leonard Medek - Její pravá láska. Putování za láskou, se zajímavým rozuzlením, podobné řeckým bájím, nejen vzhledem k řeckému prostředí. Fantasy nepříliš, náznaků erotiky pramálo. ***1/2, erotika 1.
Po stránce kvality povídek si sbírka vedla dobře, celkem bych jí dal *** 1 . Po erotické stránce ovšem jen **, což je hodně málo na tak slibný název.
Klášter slasti, Straky na vrbě 2003

 

Unie podruhé
První unii jsem četl na loňské dovolené, druhou na letošní, ale na čtení třetí rozhodně tak dlouho čekat nebudu, vytvořený svět se mi líbí, protože hodnoty, vyznávané americkými vojáky, jsou mi blízké a rovněž oceňuji promyšlené budování města, průmyslu, vztahů.
Jubadí, vůdce merkijské hordy, je ještě silnějším nepřítelem, než původní. Nejen kvůli velikosti své hordy, ale zejména kvůli uzavřenému spojenectví s Kartaginci a hlavně s odpadlíkem a zrádcem Tobisem, který hraje své hry v touze se pomstít.
Válka s kočovnými lidožrouty a jejich přisluhovači se povede z velké části na vodě a velkou roli sehraje i vlak, ale hlavní bude opět odvaha a dobré nápady, také spojenectví Američanů a Rusů s Římany. Nechci popisovat obsah, doporučuji k přečtení.
**** William R. Forstchen - Unie navěky, Poutník -KJV 2002

 

Úžasný Terry Pratchett
TP dostal skvělý nápad. Nevytvořil nový svět, ale využil kulisy Zeměplochy pro napsání úplně nového příběhu. Zabil tak dvě mouchy jednou ranou - čtenáři je prostředí známé a oblíbené, autor si odpočinul od Zeměplochy. Krysy pojedly z odpadků Neviditelné univerzity a magie z nich udělala tvory chytré a mluvící, což jim komplikuje život nejen navenek, ale i uvnitř smečky (nebo hejna?). Díky Úžasnému Mauricovi, rovněž inteligentnímu a mluvícímu kocourovi (a neptejte se mě nebo jeho, jak k tomu přišel, je to citlivé téma) se ale skupina krys živí legendou. Ne že by celou dobu okusovali například Barbara Cohena, živí se tím, že se chovají podle legendy - přepadnou město, dělají všechny ty krysí věci a za nimi pak přijde potulný chlapec s píšťalou a Mauricem, aby za úplatu městu od krys pomohl. Skupina spojenců putuje od města k městu a je vedena touhou našetřit tolik, aby si mohla dovolit vlastní domov, nejlépe ostrov, kde inteligence krys se nebude muset schovávat.
Jenže skupina přijde do zapadlého městečka v Überwaldu a finta jim nevyjde. Nejenže městečko má své vlastní krysaře, ale je na nich něco podivného. Ve sklepech čeká něco velmi ošklivého a náhle nejde o peníze, ale o život. Naštěstí najdou pomoc u dívky Zlomysleny, jejímž slovům lidé už z principu nevěří. Krásné a humorné situace jsou střídány i vážnými momenty, takže nejde jen o pohádku.
***** Terry Pratchett - Úžasný Mauric a jeho vzdělaní hlodavci, Talpress 2003

 

Kyborgovo jméno
Postkatastrofický svět, Pěnkava Gowery a jeho společníci Oggerd a Hal Hargo. Další dobrodružství netradičních hrdinů se opět čte jedním dechem. Tentokrát je Hal unesen, Oggerd výrazně oslaben, do děje se zapojuje speciální jednotka a jen pomalu se daří rozmotávat vlákna v dlouho plánované intrice. Že ale odmotávání vláken nese s sebou také pěknou porci akce, je jasné a popis Oggerda v boji je opravdu dobrý. Jen více takových kladných hrdinů do našich ulic, ať už si jednou provždy vyřídí účty s tím šmejdem, co mi rozpáral dveře služební oktávky.
Kromě klubka intrik se také rozplétá klubko záhad kolem Oggerda, ale přesto stále zbývá dost, abych byl napnutý, kdy už vyjde další příběh Vládi Šlechty.
**** Vladimír Šlechta - Kyborgovo jméno, Straky na vrbě 2003

Doháním resty
Zjistil jsem, že jsem při svém tradičním nedostatku času klesl dokonce tak hluboko, že jsem si nepřečetl všechny Mloky, sbírky povídek soutěže Cena Karla Čapka. Snažil jsem se to dohnat a tak je zde aspoň stručná recenze ročníku 1999.
Vladimír Šlechta - Conquista. Jak by asi vypadalo střetnutí dnešních lidí s Rusem, který žil třicet let v podzemí v izolaci? A tohle střetnutí dvou kultur se odehrálo na Marsu, je tedy skutečným střetnutím s mimozemšťany. A to, že nám Rusové připadají jako z jiné planety, není jen tím, že z jiné planety v tomto případě jsou. ****
Jana Rečková - Katovská mise. Jana vytváří nové světy velmi snadno, skoro každý mám rád a je mi jen líto, že se se všemi nemohu setkat v dalších příbězích, protože není v silách jednoho člověka je využít všechny. Snad nějací mladí autoři by mohli v Janou vytvořeném světě napsat další příběhy. ****
Pavel Obluk - Lov na mloka. Ovšem na mloka velkého a velmi nebezpečného, v jeho rodném prostředí na nějaké planetě. Kdo první zabije mloka a získá první cenu v soutěži? ****
Tomáš Volf - A osmý den člověk stvořil ženu. Povídka přemýšlí o uměle vytvořeném životě. Co je morální, co je správné, co je efektivní? ***1/2
Michal Hvorecký - Prvé víťazstvo supermarketov. Dobrý nápad, dobře zpracovaný. Kam až povede zkoumání chování zákazníků v superkrámech? Kam až povede naše touha po nejnižší ceně a výhodné nabídce? ****
Edita Dufková - Noční můry. Co je a není virtuální? Kdo zůstal živý na našem světě, kde se sobě navzájem odcizujeme? ***1/2
Jana Kostelecká - Mám lítací sny. Kde je hranice mezi snem blázna a realitou? ***
Jana Rečková - Poslední píseň Tonyho M. Hororová atmosféra, skupina hrající i po smrti. ***
Martin Koutný - Uvidět Amsterodam a zemřít. **1/2
Jiří Hons - Omyl. Povídka s pointou, která už ale v mých očích nevypadá úplně nově. ***
Ondřej Nečas - Putování za zázrakem Bergedonu. Prolnutí světa virtuální reality ve hrách s reálným světem. Detektivní agentura pátrající po zmizelé dívce. Hráči počítačových her, pirátské kopie, zájmy korporací vyrábějících hry. Dobrý román. ****.
Celkem ***1/2, neobjevné krátké povídky hodnocení snížily.
Mlok, Straky na vrbě 1999

 


Opravdová sci-fi
Mám rád klasickou sci-fi a v této knížce jsem ji našel. Speciální kosmická loď s týmem 4 mužů a 2 žen se vypravuje k Saturnu, aby v jeho atmosféře spustila továrnu na výrobu nitrometahelia, paliva pro kosmické lodě, které umožnilo cestování v rámci sluneční soustavy, ale jehož výroba na Zemi je příliš drahá. Překonávání technických nástrah je dobře popsané, z původně hladce probíhající mise se ale postupně stává mise problematická a mise v krizi, řešení ale není nijak samozřejmé a je věrohodné. Zajímavé je setkání a komunikace s inteligentními ruchchy, ale i fakt, že se autor nevyhnul choulostivému tématu půlročního soužití mužů a žen v těsných prostorách kosmické lodě.
**** Robert L. Forward - Saturnský Ruchch, Polaris 2001

 

Kniha prokletých
Jak jsem někde výše poznamenal, Jana Rečková tvoří nové světy velmi snadno. S chutí jsem se začetl do dalšího z nich. Kdysi v historii Temní pánové zvítězili nad Zránskými čaroději a knihu bílých kouzel Albethaneum neumí nikdo přeložit. Na svět ale přichází Ysquanir a v nesnadném boji jen pomalu získává sílu, dávající naději na návrat k Rovnováze.
Trochu příliš snadně získávají své schopnosti hlavní hrdinové. Postavy jako takové jsou věrohodné, lidské a zdaleka nejen černobílé, jejich motivace a chování uvěřitelné, v rámci fantasy příběhu, samozřejmě. Nejméně pravděpodobně se chová jen bojovnice Wairin, okrajová postava, vlastně posluchač celého příběhu. Přitom se dějem proplétá velké množství postav, nestane se ale, že by splývaly nebo se pletly. I svět a příšery jsou plastické, Jana Rečková opět prokázala své mistrovství. A také opět dala svým hrdinkám o ždibec víc emancipovanosti, než bych čekal ve starých dobách. Ale to je vlastně dobře, protože nám přijdou víc živé, než uťápnuté chudinky.
****1/2 Jana Rečková - Kniha prokletých, Straky na vrbě 2003

 


Neříkejte Františce
Neříkejte jí, že jsem se ke čtení její trilogie dostal až na letošní dovolené. Nerad čtu knihy po částech a pak se mi zase těžko začíná čtení trilogií. Ale dovolená je ideální na trilogie, tedy pokud jsou dobré. A to Františčiny knihy jsou.
Celý děj se odehrává v historických reáliích, které posilují ještě doplňky textu s informacemi o Nabatu, zemi dálného východu, někde v oblasti ruského Altaje. Rovněž bohaté ilustrace Petra Utěšila dělají z knihy víc než jen řadovou fantasy.
Historie se proplétá s mytologií a fantasy v pevném svazku. Vzpomněl jsem si na svazek edice Karavana o Avarech, který jsem četl v dětství. Ten pocit se mi díky Františce opět připomněl. Naštěstí jsem ale už starší a tak se nebojím ani podrobných popisů poprav, mučení, kterými Františka nešetří, zejména ne ve třetím díle, kde už je jich až moc. Snaha čtenáři nenechat ani jiskru naděje, že by v té těžké době mohlo přežít něco pěkného, vede až ke zbytečné vraždě šťastného páru, navíc ještě do zbytečně podrobně popsané.
Občas čtu fantasy, kde hrdinové poměrně snadno přijdou ke svým vítězstvím a až na pár škrábanců je nic nestojí. Kamenný vodopád je z opačného břehu - hrdinové nemají až na jednu jedinou výjimku snad nic zadarmo a se štěstím si netykají, trpí na každém kroku. Tou jedinou výjimkou, kterou bych vytkl, je návrat ztraceného/opuštěného koně v divočině právě v okamžiku, kdy hrdinové přišli o jiného. Jinak měli ale putování za dědicem trůnu natolik obtížné, že jsem jim toho koně přál. Možná, že to putování bylo obtížné až příliš, nevím, jak knihu vnímá čtenář nedosahující mé rychlosti čtení, zda není unaven dalšími a dalšími překážkami, které mág, vojáci nebo příroda staví do cesty putujícím hrdinům.
Překvapil mě z mého pohledu nepravděpodobný konec, kde Hledači za svoji záchranu říše a dědice trůnu nedostali žádnou odměnu například v podobě vlastní půdy a domů a museli řešit, co si počnou dál, aniž by si aspoň chvíli odpočinuli.
Trilogii hodnotím jako velmi zdařilou, velmi temnou a velmi realistickou fantasy. A těším se nejen na další dovolenou a nějakou další trilogii, ale jakoukoliv další knihu od autorky.
**** Františka Vrbenská - Kamenný vodopád 1, 2, 3, Netopejr 1998, 1998, 2000

 

Hodně špatné
Na téhle knížce je více věcí špatně než dobře. Začnu-li obálkou, mohu o ní říci, že je sice pěkná sama o sobě, ale k ději nepatří. Na začátku autor uvádí, že není autorem, ale jen přepisovatelem - tento omšelý trik by mi nevadil, kdyby ale "opravdovým" autorem nebyla tak nepravděpodobná postava. Je jasné, že když chce autor svého hrdinu přenést na barbarskou planetu, musí nějak ospravedlnit, že bude umět šermovat, bojovat, že bude silný a odvážný, ale Lin Carter šel mnohem dál - svého hrdinu vybavil takovými znalostmi, aby měl v každé chvíli připravené vysvětlení. Takže nejenže je "autor" zkušený zálesák a bojovník díky svému dětství v džungli, ale zároveň má vystudovanou vysokou. Kromě toho také umí létat s helikoptérou a kluzáky, což je důvod, aby šel bojovat do Vietnamu jako řadový pilot vrtulníku. Při jedné misi ale s vrtulníkem ztroskotá v džungli sousední Kambodže, kde objeví prastaré město. To, že znal historii Kambodže a prastaré záznamy, které mu umožnily identifikovat nalezené město, mě už nepřekvapilo. Co mě překvapilo, že do transportního paprsku, který ho přenesl na jiný svět, nevstoupil ze zvědavosti nebo z nějakého jiného pochopitelného důvodu, ale z nešikovnosti. Prostě do něj spadl. A tato nešikovnost jej pak provází po celou dobu. Nejenže dělá chyby v rozhodování, nejdřív dlouze řeční uprostřed akce a hordy nepřátel, aby se vzápětí ztřeštěně vrhl do nesmyslného výpadu, ale vždycky mu musí pomoci náhoda, protože jinak by přišel o krk hned na prvních stránkách. Jeho nešikovnost se pak projeví tak, že když už skoro dosáhne svého cíle, vždycky se buď špatně rozhodne, nebo mu špatná náhoda zavaří. Chová se nelogicky až hloupě. Jeho emoční inteligence je ještě nižší, neumí jednat s princeznou, rozhovory s přáteli jsou rovněž neuvěřitelně toporné.
Ale to není všechno, co je na knize špatné. Přidejte ještě neživé postavy kolem - princeznu, hlavního i vedlejšího záporáka a další. Přidejte povrchní vykreslení světa v kombinaci se sáhodlouhými popisy techniky - například ornitoptér, které čím více jsou popisovány, tím více je vidět, že autor nemá ani základní technickou představivost. Důkaz - ornitoptéry jsou vytvořeny z papíru, mají dva zásobníky, napuštěné při výrobě plynem a uzavřené. Nejenže je nesmyslem úvaha, že by plyn neunikal a nebylo nutné ho doplňovat, ale to, že zásobníky jsou úplně vespod a přesto se ornitoptéra neotočí břichem vzhůru, je poněkud trapné. Posíleno je to ještě tím, že zásobníky jsou dva a při jakékoliv poruše jednoho z nich, což při jeho papírovosti je to nejmenší a stačí na to jeden zápalný šíp, se ornitoptéra musí zřítit. Takhle hloupou konstrukci může vymyslet jen hloupý spisovatel. Nemluvě o tom, že pohyb zajišťují otroci pohánějící silou svých svalů křídla.
V plivání na mrtvolu téhle knížky by se dalo ještě dlouho. Ale měl bych aspoň trochu nastínit děj a pak se věnovat knížkám, které si pozornost naopak zaslouží. Takže - po příchodu na jiný svět (měsíc Jupitera Kallistó, jak pak vydedukuje) je "hrdina" zajat nějakým inteligentním hmyzem, který ho naučí jazyk (stejný pro všechny rasy a národy, jak jednoduché!). Zachrání náčelníkovi život a je proto propuštěn. Na útěku zachrání princeznu před útokem nějaké obludy, přirozeně spíš náhodou než umem, a je spolu s ní zajat hmyzím podnáčelníkem. Z jejich makadel je unesen princem Thutonem, který si ji chce vzít za ženu a dobýt zpět její království, uchvácené Arlakem. To tvrdí jí, ovšem za jejími zády se prostřednictvím něčeho jako televize (další účelový nesmysl v prostředí jinak zaostalém) domlouvá s Arlakem na ceně za princeznu. Hrdina Jandar uprchne z paláce, nechá v něm hmyzího přítele náčelníka, stane se žákem šermířského mistra a spolu s ním se po čase vydá hmyzáka zachránit. Což se jim povede a dokonce společně unesou princeznu na jedné z miniornitoptér. Ztroskotají v džungli, princezna je oddělena a unesena Arlakovými lidmi do jeho města. Zde děj končí, zápisky "autora" byly prostřednictvím transportního paprsku přeneseny na zemi a tak se k nim dostal autor.
Na druhý díl o zachraňování princezny, který se dá předpokládat, ovšem nejsem ani trochu zvědavý, škoda času. Zvlášť když "hrdina" musí ještě zlomit odpor princezny vůči jeho osobě a podle všeho se dá soudit, že to bude obzvlášť pitomá scéna.
* Lin Carter- Jandar z Kallistó, Návrat 2001

 


Tradice versus pokrok
Tato knížka je důkazem širokého záběru fantastiky. Je více filozofováním na téma ochrany tradic než klasickou scifi, ale přesto "něco je jinak" a fantastika to je. A dobrá. Přestože jsem spíše zastáncem vývoje a pokrok, některé myšlenky až fanatického obhájce tradic ve mě rezonovaly.
Několik na sebe navazujících a ve finále gradujících příběhů je vyprávěno z pohledu šamana afrického kmene Kikujů, který sice vystudoval evropské a americké školy, ale pro záchranu tradic neváhá přestěhovat zbytky kmene na teraformovanou planetku. Chce udržet tradiční hodnoty, tradiční uspořádání a zachránit Kikuje před poevropštěním a poameričtěním, kterým prošla jeho země.
Fascinující střet tradice s moderním světem mě vedl jednou k souhlasu se šamanem, jednou s jeho protivníky a ačkoliv by se téma mohlo na první pohled zdát nudné, není tomu tak. Příběh je také zpestřován bajkami, prostřednictvím kterých šaman učí děti i dospělé chápat tradice a svět kolem nich.
Dovolím si vlastní názor. Je podepřený i tím, jak byl boj o zachování tradice těžký a marný. Šaman vůbec nebral v potaz, že i tradice nějak musí vzniknout. Nebral v potaz, že řada faktů, na kterých byla tradice založena, nebyla nijak zvlášť stará a do značné míry už tato fakta byla ovlivněna bílými. Nebral v potaz přirozený vývoj, snažil se udržet kromě tradice i stagnaci. Já se domnívám, že v tom byla jeho hlavní chyba a proto měl jen velmi malou šanci na úspěch. Vše se vyvíjí a my můžeme diskutovat, zda správným nebo špatným směrem, rychle nebo pomalu, ale vývoj jako takový nezastavíme. Můžeme se snažit vývoj ovlivňovat, aby probíhal v maximálním souladu s tradicí, aby probíhal "správným" směrem a pomaleji, aby nenapáchal škody, ale bezmyšlenkovitým lpěním na minulosti stagnujeme a místo žití jen přežíváme. Tuto knihu by si měli pozorně přečíst všichni dinosauři, kteří chtějí uchovat Fandom jaký byl před dvaceti lety a vůbec nezohledňují změny, ke kterým došlo mezi fany, ve společnosti, na trhu. Vývoj se nezastavil a nezastaví a snaha dvou tří desítek dinosaurů zastavit čas, je stejně marná, jako byla snaha šamana.
**** Kirinyaga - Mike Resnick, Polaris 2002

 


Nejmíň generál
Ačkoliv knihy Mirka Žambocha čtu co nejdříve po vyjití, tentokrát ji uchvátila žena, obdivující jak jeho knihy, tak jeho samotného :-). A potom přišel na řadu ještě švagr a já se k Seržantovi dostal až teď. K posilování a psaní dobrých knih se hned tak nedostanu a tak se obávám, že i další Mirkovy knihy budu číst nejdříve jako druhý :-).
V úvodu autor píše o splácání všeho co má rád do jedné knížky, po vzoru pejska a kočičky, ale buď závěrečné kořenění, flambování a uzení udělalo s knihou divy, spíš bych se ale přikláněl k názoru, že Mirek všechny přísady vybíral z ozvláštní pečlivostí.
Hlavní hrdina, seržant Lancelot, je akorát inteligentní, akorát silný, akorát šikovný, akorát morální. Dá se věřit, že takový voják skutečně existuje. Nemá cenu se pokoušet porovnat ho s Carterovým hrdinou Jandarem v jiné recenzi zde. Lancelot je živoucí postava a stejně živoucí je svět, ve kterém se pohybuje. Je to svět 5 miliónů lidí v enklávě obklíčené nenormálním světem, prolnutém magií a plném oblud. Lancelot je svědkem a postupně i aktivním hybatelem mnoha větších i menších aktivit. Před čtenářem je postupně, se správnou dávkou napětí i akce, odkrýváno vysoko rozehrané spiknutí, která má zničit svět lidí. Jako ve správné detektivce zapadají do sebe všechny použité střípky, nevšiml jsem si ničeho, co by přečnívalo nebo chybělo. Zajímavá je základní myšlenka, že příliš složité mechanismy snadno selžou i malým kouzlem, zatímco jednoduché jsou stabilnější. Použití složitých pak vyžaduje magickou ochranu.
Nechci popisovat děj ani se věnovat jednomu, dle mého soudu málo vysvětlenému kouzlu uplatněnému na Lancelotovi, protože byste přišli o překvapení a vychutnání pozvolného skládání skládačky. Proto "recenzi" uzavřu oblíbeným rčením "jen houšť a větší kapky".
****1/2 Miroslav Žamboch - Seržant, Poutník KJV 2003

 

Arien
V této recenzi mohu již velmi nesouhlasit s autorem recenze v Ikarii. Kniha není nepodařeným experimentem, čtivost nevzala za své. Mě naopak připadá, že vyprávění "hrdinky" její vnučce je docela chytrým tahem, protože jsme dosud málo zvyklí na vyprávění z pohledu žen a svěřování se vnučce je docela pravděpodobným způsobem vyprávění příběhu. Předěly nejsou nijak dlouhé, neboří děj, naopak tvoří druhou dějovou linii.
Nesouhlasím s názorem recenzenta na nepřesvědčivost psychologie postav. Postavy se naopak chovají velmi pravděpodobně, alespoň většinou. Je znát, že recenzentem je mladý muž, který příliš nerozumí pohnutkám a chování žen. Hrdinka s mágem zůstává z naprosto pochopitelných příčin, nemusí být ani hloupá, ani očarovaná. Chová se skutečně jako žena, střídání nenávisti a lásky k mágovi je typické i u dívek obdivujících zlé hochy současnosti. Kromě toho nemá dost dobře jinou možnost, mág ji potřebuje a jen tak nepustí. Zapomenutí zásluh starých přátel a upřednostnění nového přítele, přehlížení signálů a hledání ospravedlnění, obdiv mladíka na prahu dospělosti ke staršímu příteli a další motivy jednání jsou věrohodné. Trochu bych přemýšlel nad chováním záporáků, důvody jejich chování nejsou až tak přesvědčivé, ale musíme si uvědomit, že jsou popisovány z pohledu hrdinky, tedy záměrně zkresleně a s nepochopením. Velmi se mi líbila nečernobílost postav, velmi se mi líbilo, že v některých momentech se dalo s hrdinkou nebo hrdinou nesouhlasit a přiklonit se na stranu černého mága, aniž by to bylo nelogické nebo bořilo příběh.
Děj: Arien, syn mága, získá od něj své království a vyhnaný princ Vyvyan (ta tvrdá y mi bůhvíproč vadí) sbírá armádu, aby se mu postavil. Arien se vloudí do jeho vojska a jeho přízně, místo rychlého zabití ale s vojskem putuje a obrátí směr útoku proti svému otci, pmáhá princi a jeho přátelům, stále ale sleduje vlastní cíle. Doprovází ho Desháiés, panna, kterou potřebuje ke svým kouzlům a cestám mezi světy. Desháies kolísá mezi obdivem a nenávistí, což se ještě více komplikuje tím, že se zamiluje do Vyvyana. Přestože Arien je temný mág, dá se v něčem souhlasit i s jeho názory, Vyvyan a Desháies se chovají více emotivně, než rozumně.
Souhlasím s recenzentem, že autorka občas sklouzne do přílišné pohádkovosti, souhlasím, že občas nějaká větička nebo slovo vyčnívá, souhlasím, že by knize prospělo zkrácení, ale nesouhlasím s ním v hodnocení psychologické stránky a v celkovém hodnocení.
*** Karolina Francová - Arien, Triton 2003
 
k ZA 34
k Recenzím
k ZA
na start