Nemnoho slasti
Sbírku povídek Klášter slasti jsem koupil na Eroticonu. Možná právě zklamání
z Eroticonu, který zdaleka nevyčerpal potenciál svého názvu, mělo za následek
podceňování této sbírky, k jejímuž čtení jsem se dostal až poté, co se mi
poněkolikáté pokusili vloupat do auta a já usoudil, že bude lepší jezdit
MHD a auto nechat v práci v garáži. První dojem se mi potvrdil. Daleko větší
erotický zážitek bylo zvednout na chvíli oči od knížky a podívat se na dívky
v letních tričkách nebo šatečkách, než samotné čtení, a to i přesto, že
mě jinak oslovuje i erotika literární. Jenže erotiky je v povídce velmi
málo. Jistě hraje v ní roli sex, láska, ale snad až na jednu dvě výjimky
bych povídky neoznačil za erotické. Což neznamená, že by nebyly dobré, sbírka
trpí spíš nesplněným očekáváním na základě názvu. Hodnotit bude spíše erotickou
stránku, jinak se ode mne mnoho z obsahu nedozvíte.
Povídka Nebezpečné hry Miroslava Žambocha z prostředí harému sice obsahuje
polonahé či nahé ženy, ale erotické scény, které v povídce jsou, jsou příliš
krátké, ta hlavní je dokonce vynechána úplně, a příběh převažuje, takže
povídce dávám **** a za erotiku ***
Conan maniodpresevní od Jiřího Pavlovského je povídka mající sice základ
v sexu, respektive sexuálním neúspěchu stárnoucího Conana, ale je humorná,
což se v drtivé většině případů s erotikou nesnáší, a také v ní není žádná
erotická scéna, takže bych ji osobně do sborníku vůbec neřadil. ****, erotika
0.
Jaroslav Mostecký - Zatuchlý plechovky. Rovněž není povídkou erotickou.
Sice se v ní objeví sex, ale jen jako zdroj obchodu, erotická scéna v ní
je jedna utnutá hned na začátku. Jinak je ale povídka výborná, založená
na dobrém nápadu a pochopitelně skvěle zpracovaná. Je nečernobílá, celou
dobu jsem zvažoval, na čí stranu se v duchu přidat, možná proto, že jsem
také pragmatik. ****1/2, erotika *
Sithartai - Jen jediné přání. Pseudonym zůstal neodhalen, povídka odhaluje
touhu mladého muže létat a popisuje jeho putování za jejím naplněním. Bohužel
je touha létat popsána málo věrohodně, způsob, jak lze dojít jejího naplnění
také, a tak jsem si celou dobu popisu přehnaných strázní říkal, že skutečně
nestojí za to, trmácet se na vrchol hory za vědmou, která umí splnit každé
přání. Trochu mi vadilo, že povídka kolísá mezi symbolikou a realitou. V
povídce je ovšem dobrá erotická scéna. **, erotika ****.
Jan Obdržálek - Vox Populi, Vox Dei. Povídka je založena na vtipu, sice
neslušném, ale jakákoliv erotika opět chybí. Za nápad a provedení ***, erotika
0.
Martin D. Antonín - Klášter slasti. Motivace a jednání postav jsou nevěrohodné
nebo možná jen nedostatečně popsané, ačkoliv je jinak povídka docela dlouhá.
Možná až moc, postavy se navíc spojují do jednoho těla a opět oddělují,
takže je těžké sledovat změny. Erotiku zde najdete v několika náznacích
a začátcích a jedné silnější scéně. ***, erotika ***.
Jana Šouflová - Mandragora. V povídce vystupuje sice nápoj lásky, ale povídka
je postavena na humorné situaci a erotiku zde nenajdete. ***, erotika 1.
Ivana Kuglerová - Bílá klisna. Dobrá povídka, leč erotika v ní je postavena
na zoofilii a to se nedá hodnotit příliš mnoha hvězdičkami. ****, erotika
*
Jiří Dluhoš - Navigační fantazie. Mimozemská civilizace využívá pro teleportaci
sebe a svých kosmických lodí "energii" vznikající při milování. Na první
pohled triviální nápad je povýšen dobrým zpracováním. ****, erotika pouze
*, přece jen je mimozemská.
Lucie Lukačovičová - Mantis. Orientaci v upírské povídce komplikuje prolínání
dvou dějových linií. Erotická scéna je odbyta příliš v náznacích, než aby
byla erotická. ***, erotika **.
Jakub D. Kočí - Ztracená peří. Povídka o pomstě je příliš symbolická jak
v popisu děje, tak v popisu erotické scény mezi sokyněmi. **1/2, erotika
**.
Jiří Pavlovský - Zakázka. Rovněž povídka postavená na humorném nápadu a
i když jde opět o sex a dokonce více než v první autorově povídce, jde zase
o zoofilii a humor, ne o erotiku. ****, erotika *.
Jana Rečková - Doma tě mají rádi. Autorka ve svých dílech erotikou nešetří,
i když jen decentní. Ve vlkodlačí povídce se kupodivu odhodlala napsat ještě
méně, než obvykle. ****, erotika *.
Pavel Renčín - Valeriino přání. Povídka sice začíná erotickou scénou, ale
jen coby ukázkou z umělého snu. Je zaměřena jiným směrem a dokonce v dalším
pokračování snu opouští erotiku. **1, erotika **.
Leonard Medek - Její pravá láska. Putování za láskou, se zajímavým rozuzlením,
podobné řeckým bájím, nejen vzhledem k řeckému prostředí. Fantasy nepříliš,
náznaků erotiky pramálo. ***1/2, erotika 1.
Po stránce kvality povídek si sbírka vedla dobře, celkem bych jí dal ***
1 . Po erotické stránce ovšem jen **, což je hodně málo na tak slibný název.
Klášter slasti, Straky na vrbě 2003
Unie podruhé
První unii jsem četl na loňské dovolené, druhou na letošní, ale na čtení
třetí rozhodně tak dlouho čekat nebudu, vytvořený svět se mi líbí, protože
hodnoty, vyznávané americkými vojáky, jsou mi blízké a rovněž oceňuji promyšlené
budování města, průmyslu, vztahů.
Jubadí, vůdce merkijské hordy, je ještě silnějším nepřítelem, než původní.
Nejen kvůli velikosti své hordy, ale zejména kvůli uzavřenému spojenectví
s Kartaginci a hlavně s odpadlíkem a zrádcem Tobisem, který hraje své hry
v touze se pomstít.
Válka s kočovnými lidožrouty a jejich přisluhovači se povede z velké části
na vodě a velkou roli sehraje i vlak, ale hlavní bude opět odvaha a dobré
nápady, také spojenectví Američanů a Rusů s Římany. Nechci popisovat obsah,
doporučuji k přečtení.
**** William R. Forstchen - Unie navěky, Poutník -KJV 2002
Úžasný Terry Pratchett
TP dostal skvělý nápad. Nevytvořil nový svět, ale využil kulisy Zeměplochy
pro napsání úplně nového příběhu. Zabil tak dvě mouchy jednou ranou - čtenáři
je prostředí známé a oblíbené, autor si odpočinul od Zeměplochy. Krysy pojedly
z odpadků Neviditelné univerzity a magie z nich udělala tvory chytré a mluvící,
což jim komplikuje život nejen navenek, ale i uvnitř smečky (nebo hejna?).
Díky Úžasnému Mauricovi, rovněž inteligentnímu a mluvícímu kocourovi (a
neptejte se mě nebo jeho, jak k tomu přišel, je to citlivé téma) se ale
skupina krys živí legendou. Ne že by celou dobu okusovali například Barbara
Cohena, živí se tím, že se chovají podle legendy - přepadnou město, dělají
všechny ty krysí věci a za nimi pak přijde potulný chlapec s píšťalou a
Mauricem, aby za úplatu městu od krys pomohl. Skupina spojenců putuje od
města k městu a je vedena touhou našetřit tolik, aby si mohla dovolit vlastní
domov, nejlépe ostrov, kde inteligence krys se nebude muset schovávat.
Jenže skupina přijde do zapadlého městečka v Überwaldu a finta jim nevyjde.
Nejenže městečko má své vlastní krysaře, ale je na nich něco podivného.
Ve sklepech čeká něco velmi ošklivého a náhle nejde o peníze, ale o život.
Naštěstí najdou pomoc u dívky Zlomysleny, jejímž slovům lidé už z principu
nevěří. Krásné a humorné situace jsou střídány i vážnými momenty, takže
nejde jen o pohádku.
***** Terry Pratchett - Úžasný Mauric a jeho vzdělaní hlodavci, Talpress
2003
Kyborgovo jméno
Postkatastrofický svět, Pěnkava Gowery a jeho společníci Oggerd a Hal
Hargo. Další dobrodružství netradičních hrdinů se opět čte jedním dechem.
Tentokrát je Hal unesen, Oggerd výrazně oslaben, do děje se zapojuje speciální
jednotka a jen pomalu se daří rozmotávat vlákna v dlouho plánované intrice.
Že ale odmotávání vláken nese s sebou také pěknou porci akce, je jasné
a popis Oggerda v boji je opravdu dobrý. Jen více takových kladných hrdinů
do našich ulic, ať už si jednou provždy vyřídí účty s tím šmejdem, co
mi rozpáral dveře služební oktávky.
Kromě klubka intrik se také rozplétá klubko záhad kolem Oggerda, ale přesto
stále zbývá dost, abych byl napnutý, kdy už vyjde další příběh Vládi Šlechty.
**** Vladimír Šlechta - Kyborgovo jméno, Straky na vrbě 2003
Doháním resty
Zjistil jsem, že jsem při svém tradičním nedostatku času klesl dokonce
tak hluboko, že jsem si nepřečetl všechny Mloky, sbírky povídek soutěže
Cena Karla Čapka. Snažil jsem se to dohnat a tak je zde aspoň stručná
recenze ročníku 1999.
Vladimír Šlechta - Conquista. Jak by asi vypadalo střetnutí dnešních lidí
s Rusem, který žil třicet let v podzemí v izolaci? A tohle střetnutí dvou
kultur se odehrálo na Marsu, je tedy skutečným střetnutím s mimozemšťany.
A to, že nám Rusové připadají jako z jiné planety, není jen tím, že z
jiné planety v tomto případě jsou. ****
Jana Rečková - Katovská mise. Jana vytváří nové světy velmi snadno, skoro
každý mám rád a je mi jen líto, že se se všemi nemohu setkat v dalších
příbězích, protože není v silách jednoho člověka je využít všechny. Snad
nějací mladí autoři by mohli v Janou vytvořeném světě napsat další příběhy.
****
Pavel Obluk - Lov na mloka. Ovšem na mloka velkého a velmi nebezpečného,
v jeho rodném prostředí na nějaké planetě. Kdo první zabije mloka a získá
první cenu v soutěži? ****
Tomáš Volf - A osmý den člověk stvořil ženu. Povídka přemýšlí o uměle
vytvořeném životě. Co je morální, co je správné, co je efektivní? ***1/2
Michal Hvorecký - Prvé víťazstvo supermarketov. Dobrý nápad, dobře zpracovaný.
Kam až povede zkoumání chování zákazníků v superkrámech? Kam až povede
naše touha po nejnižší ceně a výhodné nabídce? ****
Edita Dufková - Noční můry. Co je a není virtuální? Kdo zůstal živý na
našem světě, kde se sobě navzájem odcizujeme? ***1/2
Jana Kostelecká - Mám lítací sny. Kde je hranice mezi snem blázna a realitou?
***
Jana Rečková - Poslední píseň Tonyho M. Hororová atmosféra, skupina hrající
i po smrti. ***
Martin Koutný - Uvidět Amsterodam a zemřít. **1/2
Jiří Hons - Omyl. Povídka s pointou, která už ale v mých očích nevypadá
úplně nově. ***
Ondřej Nečas - Putování za zázrakem Bergedonu. Prolnutí světa virtuální
reality ve hrách s reálným světem. Detektivní agentura pátrající po zmizelé
dívce. Hráči počítačových her, pirátské kopie, zájmy korporací vyrábějících
hry. Dobrý román. ****.
Celkem ***1/2, neobjevné krátké povídky hodnocení snížily.
Mlok, Straky na vrbě 1999
Opravdová sci-fi
Mám rád klasickou sci-fi a v této knížce jsem ji našel. Speciální kosmická
loď s týmem 4 mužů a 2 žen se vypravuje k Saturnu, aby v jeho atmosféře
spustila továrnu na výrobu nitrometahelia, paliva pro kosmické lodě, které
umožnilo cestování v rámci sluneční soustavy, ale jehož výroba na Zemi je
příliš drahá. Překonávání technických nástrah je dobře popsané, z původně
hladce probíhající mise se ale postupně stává mise problematická a mise
v krizi, řešení ale není nijak samozřejmé a je věrohodné. Zajímavé je setkání
a komunikace s inteligentními ruchchy, ale i fakt, že se autor nevyhnul
choulostivému tématu půlročního soužití mužů a žen v těsných prostorách
kosmické lodě.
**** Robert L. Forward - Saturnský Ruchch, Polaris 2001
Kniha prokletých
Jak jsem někde výše poznamenal, Jana Rečková tvoří nové světy velmi snadno.
S chutí jsem se začetl do dalšího z nich. Kdysi v historii Temní pánové
zvítězili nad Zránskými čaroději a knihu bílých kouzel Albethaneum neumí
nikdo přeložit. Na svět ale přichází Ysquanir a v nesnadném boji jen pomalu
získává sílu, dávající naději na návrat k Rovnováze.
Trochu příliš snadně získávají své schopnosti hlavní hrdinové. Postavy
jako takové jsou věrohodné, lidské a zdaleka nejen černobílé, jejich motivace
a chování uvěřitelné, v rámci fantasy příběhu, samozřejmě. Nejméně pravděpodobně
se chová jen bojovnice Wairin, okrajová postava, vlastně posluchač celého
příběhu. Přitom se dějem proplétá velké množství postav, nestane se ale,
že by splývaly nebo se pletly. I svět a příšery jsou plastické, Jana Rečková
opět prokázala své mistrovství. A také opět dala svým hrdinkám o ždibec
víc emancipovanosti, než bych čekal ve starých dobách. Ale to je vlastně
dobře, protože nám přijdou víc živé, než uťápnuté chudinky.
****1/2 Jana Rečková - Kniha prokletých, Straky na vrbě 2003
Neříkejte Františce
Neříkejte jí, že jsem se ke čtení její trilogie dostal až na letošní dovolené.
Nerad čtu knihy po částech a pak se mi zase těžko začíná čtení trilogií.
Ale dovolená je ideální na trilogie, tedy pokud jsou dobré. A to Františčiny
knihy jsou.
Celý děj se odehrává v historických reáliích, které posilují ještě doplňky
textu s informacemi o Nabatu, zemi dálného východu, někde v oblasti ruského
Altaje. Rovněž bohaté ilustrace Petra Utěšila dělají z knihy víc než jen
řadovou fantasy.
Historie se proplétá s mytologií a fantasy v pevném svazku. Vzpomněl jsem
si na svazek edice Karavana o Avarech, který jsem četl v dětství. Ten
pocit se mi díky Františce opět připomněl. Naštěstí jsem ale už starší
a tak se nebojím ani podrobných popisů poprav, mučení, kterými Františka
nešetří, zejména ne ve třetím díle, kde už je jich až moc. Snaha čtenáři
nenechat ani jiskru naděje, že by v té těžké době mohlo přežít něco pěkného,
vede až ke zbytečné vraždě šťastného páru, navíc ještě do zbytečně podrobně
popsané.
Občas čtu fantasy, kde hrdinové poměrně snadno přijdou ke svým vítězstvím
a až na pár škrábanců je nic nestojí. Kamenný vodopád je z opačného břehu
- hrdinové nemají až na jednu jedinou výjimku snad nic zadarmo a se štěstím
si netykají, trpí na každém kroku. Tou jedinou výjimkou, kterou bych vytkl,
je návrat ztraceného/opuštěného koně v divočině právě v okamžiku, kdy
hrdinové přišli o jiného. Jinak měli ale putování za dědicem trůnu natolik
obtížné, že jsem jim toho koně přál. Možná, že to putování bylo obtížné
až příliš, nevím, jak knihu vnímá čtenář nedosahující mé rychlosti čtení,
zda není unaven dalšími a dalšími překážkami, které mág, vojáci nebo příroda
staví do cesty putujícím hrdinům.
Překvapil mě z mého pohledu nepravděpodobný konec, kde Hledači za svoji
záchranu říše a dědice trůnu nedostali žádnou odměnu například v podobě
vlastní půdy a domů a museli řešit, co si počnou dál, aniž by si aspoň
chvíli odpočinuli.
Trilogii hodnotím jako velmi zdařilou, velmi temnou a velmi realistickou
fantasy. A těším se nejen na další dovolenou a nějakou další trilogii,
ale jakoukoliv další knihu od autorky.
**** Františka Vrbenská - Kamenný vodopád 1, 2, 3, Netopejr 1998, 1998,
2000
Hodně špatné
Na téhle knížce je více věcí špatně než dobře. Začnu-li obálkou, mohu
o ní říci, že je sice pěkná sama o sobě, ale k ději nepatří. Na začátku
autor uvádí, že není autorem, ale jen přepisovatelem - tento omšelý trik
by mi nevadil, kdyby ale "opravdovým" autorem nebyla tak nepravděpodobná
postava. Je jasné, že když chce autor svého hrdinu přenést na barbarskou
planetu, musí nějak ospravedlnit, že bude umět šermovat, bojovat, že bude
silný a odvážný, ale Lin Carter šel mnohem dál - svého hrdinu vybavil
takovými znalostmi, aby měl v každé chvíli připravené vysvětlení. Takže
nejenže je "autor" zkušený zálesák a bojovník díky svému dětství v džungli,
ale zároveň má vystudovanou vysokou. Kromě toho také umí létat s helikoptérou
a kluzáky, což je důvod, aby šel bojovat do Vietnamu jako řadový pilot
vrtulníku. Při jedné misi ale s vrtulníkem ztroskotá v džungli sousední
Kambodže, kde objeví prastaré město. To, že znal historii Kambodže a prastaré
záznamy, které mu umožnily identifikovat nalezené město, mě už nepřekvapilo.
Co mě překvapilo, že do transportního paprsku, který ho přenesl na jiný
svět, nevstoupil ze zvědavosti nebo z nějakého jiného pochopitelného důvodu,
ale z nešikovnosti. Prostě do něj spadl. A tato nešikovnost jej pak provází
po celou dobu. Nejenže dělá chyby v rozhodování, nejdřív dlouze řeční
uprostřed akce a hordy nepřátel, aby se vzápětí ztřeštěně vrhl do nesmyslného
výpadu, ale vždycky mu musí pomoci náhoda, protože jinak by přišel o krk
hned na prvních stránkách. Jeho nešikovnost se pak projeví tak, že když
už skoro dosáhne svého cíle, vždycky se buď špatně rozhodne, nebo mu špatná
náhoda zavaří. Chová se nelogicky až hloupě. Jeho emoční inteligence je
ještě nižší, neumí jednat s princeznou, rozhovory s přáteli jsou rovněž
neuvěřitelně toporné.
Ale to není všechno, co je na knize špatné. Přidejte ještě neživé postavy
kolem - princeznu, hlavního i vedlejšího záporáka a další. Přidejte povrchní
vykreslení světa v kombinaci se sáhodlouhými popisy techniky - například
ornitoptér, které čím více jsou popisovány, tím více je vidět, že autor
nemá ani základní technickou představivost. Důkaz - ornitoptéry jsou vytvořeny
z papíru, mají dva zásobníky, napuštěné při výrobě plynem a uzavřené.
Nejenže je nesmyslem úvaha, že by plyn neunikal a nebylo nutné ho doplňovat,
ale to, že zásobníky jsou úplně vespod a přesto se ornitoptéra neotočí
břichem vzhůru, je poněkud trapné. Posíleno je to ještě tím, že zásobníky
jsou dva a při jakékoliv poruše jednoho z nich, což při jeho papírovosti
je to nejmenší a stačí na to jeden zápalný šíp, se ornitoptéra musí zřítit.
Takhle hloupou konstrukci může vymyslet jen hloupý spisovatel. Nemluvě
o tom, že pohyb zajišťují otroci pohánějící silou svých svalů křídla.
V plivání na mrtvolu téhle knížky by se dalo ještě dlouho. Ale měl bych
aspoň trochu nastínit děj a pak se věnovat knížkám, které si pozornost
naopak zaslouží. Takže - po příchodu na jiný svět (měsíc Jupitera Kallistó,
jak pak vydedukuje) je "hrdina" zajat nějakým inteligentním hmyzem, který
ho naučí jazyk (stejný pro všechny rasy a národy, jak jednoduché!). Zachrání
náčelníkovi život a je proto propuštěn. Na útěku zachrání princeznu před
útokem nějaké obludy, přirozeně spíš náhodou než umem, a je spolu s ní
zajat hmyzím podnáčelníkem. Z jejich makadel je unesen princem Thutonem,
který si ji chce vzít za ženu a dobýt zpět její království, uchvácené
Arlakem. To tvrdí jí, ovšem za jejími zády se prostřednictvím něčeho jako
televize (další účelový nesmysl v prostředí jinak zaostalém) domlouvá
s Arlakem na ceně za princeznu. Hrdina Jandar uprchne z paláce, nechá
v něm hmyzího přítele náčelníka, stane se žákem šermířského mistra a spolu
s ním se po čase vydá hmyzáka zachránit. Což se jim povede a dokonce společně
unesou princeznu na jedné z miniornitoptér. Ztroskotají v džungli, princezna
je oddělena a unesena Arlakovými lidmi do jeho města. Zde děj končí, zápisky
"autora" byly prostřednictvím transportního paprsku přeneseny na zemi
a tak se k nim dostal autor.
Na druhý díl o zachraňování princezny, který se dá předpokládat, ovšem
nejsem ani trochu zvědavý, škoda času. Zvlášť když "hrdina" musí ještě
zlomit odpor princezny vůči jeho osobě a podle všeho se dá soudit, že
to bude obzvlášť pitomá scéna.
* Lin Carter- Jandar z Kallistó, Návrat 2001
Tradice versus pokrok
Tato knížka je důkazem širokého záběru fantastiky. Je více filozofováním
na téma ochrany tradic než klasickou scifi, ale přesto "něco je jinak"
a fantastika to je. A dobrá. Přestože jsem spíše zastáncem vývoje a pokrok,
některé myšlenky až fanatického obhájce tradic ve mě rezonovaly.
Několik na sebe navazujících a ve finále gradujících příběhů je vyprávěno
z pohledu šamana afrického kmene Kikujů, který sice vystudoval evropské
a americké školy, ale pro záchranu tradic neváhá přestěhovat zbytky kmene
na teraformovanou planetku. Chce udržet tradiční hodnoty, tradiční uspořádání
a zachránit Kikuje před poevropštěním a poameričtěním, kterým prošla jeho
země.
Fascinující střet tradice s moderním světem mě vedl jednou k souhlasu
se šamanem, jednou s jeho protivníky a ačkoliv by se téma mohlo na první
pohled zdát nudné, není tomu tak. Příběh je také zpestřován bajkami, prostřednictvím
kterých šaman učí děti i dospělé chápat tradice a svět kolem nich.
Dovolím si vlastní názor. Je podepřený i tím, jak byl boj o zachování
tradice těžký a marný. Šaman vůbec nebral v potaz, že i tradice nějak
musí vzniknout. Nebral v potaz, že řada faktů, na kterých byla tradice
založena, nebyla nijak zvlášť stará a do značné míry už tato fakta byla
ovlivněna bílými. Nebral v potaz přirozený vývoj, snažil se udržet kromě
tradice i stagnaci. Já se domnívám, že v tom byla jeho hlavní chyba a
proto měl jen velmi malou šanci na úspěch. Vše se vyvíjí a my můžeme diskutovat,
zda správným nebo špatným směrem, rychle nebo pomalu, ale vývoj jako takový
nezastavíme. Můžeme se snažit vývoj ovlivňovat, aby probíhal v maximálním
souladu s tradicí, aby probíhal "správným" směrem a pomaleji, aby nenapáchal
škody, ale bezmyšlenkovitým lpěním na minulosti stagnujeme a místo žití
jen přežíváme. Tuto knihu by si měli pozorně přečíst všichni dinosauři,
kteří chtějí uchovat Fandom jaký byl před dvaceti lety a vůbec nezohledňují
změny, ke kterým došlo mezi fany, ve společnosti, na trhu. Vývoj se nezastavil
a nezastaví a snaha dvou tří desítek dinosaurů zastavit čas, je stejně
marná, jako byla snaha šamana.
**** Kirinyaga - Mike Resnick, Polaris 2002
Nejmíň generál
Ačkoliv knihy Mirka Žambocha čtu co nejdříve po vyjití, tentokrát ji uchvátila
žena, obdivující jak jeho knihy, tak jeho samotného :-). A potom přišel
na řadu ještě švagr a já se k Seržantovi dostal až teď. K posilování a psaní
dobrých knih se hned tak nedostanu a tak se obávám, že i další Mirkovy knihy
budu číst nejdříve jako druhý :-).
V úvodu autor píše o splácání všeho co má rád do jedné knížky, po vzoru
pejska a kočičky, ale buď závěrečné kořenění, flambování a uzení udělalo
s knihou divy, spíš bych se ale přikláněl k názoru, že Mirek všechny přísady
vybíral z ozvláštní pečlivostí.
Hlavní hrdina, seržant Lancelot, je akorát inteligentní, akorát silný, akorát
šikovný, akorát morální. Dá se věřit, že takový voják skutečně existuje.
Nemá cenu se pokoušet porovnat ho s Carterovým hrdinou Jandarem v jiné recenzi
zde. Lancelot je živoucí postava a stejně živoucí je svět, ve kterém se
pohybuje. Je to svět 5 miliónů lidí v enklávě obklíčené nenormálním světem,
prolnutém magií a plném oblud. Lancelot je svědkem a postupně i aktivním
hybatelem mnoha větších i menších aktivit. Před čtenářem je postupně, se
správnou dávkou napětí i akce, odkrýváno vysoko rozehrané spiknutí, která
má zničit svět lidí. Jako ve správné detektivce zapadají do sebe všechny
použité střípky, nevšiml jsem si ničeho, co by přečnívalo nebo chybělo.
Zajímavá je základní myšlenka, že příliš složité mechanismy snadno selžou
i malým kouzlem, zatímco jednoduché jsou stabilnější. Použití složitých
pak vyžaduje magickou ochranu.
Nechci popisovat děj ani se věnovat jednomu, dle mého soudu málo vysvětlenému
kouzlu uplatněnému na Lancelotovi, protože byste přišli o překvapení a vychutnání
pozvolného skládání skládačky. Proto "recenzi" uzavřu oblíbeným rčením "jen
houšť a větší kapky".
****1/2 Miroslav Žamboch - Seržant, Poutník KJV 2003
Arien
V této recenzi mohu již velmi nesouhlasit s autorem recenze v Ikarii. Kniha
není nepodařeným experimentem, čtivost nevzala za své. Mě naopak připadá,
že vyprávění "hrdinky" její vnučce je docela chytrým tahem, protože jsme
dosud málo zvyklí na vyprávění z pohledu žen a svěřování se vnučce je docela
pravděpodobným způsobem vyprávění příběhu. Předěly nejsou nijak dlouhé,
neboří děj, naopak tvoří druhou dějovou linii.
Nesouhlasím s názorem recenzenta na nepřesvědčivost psychologie postav.
Postavy se naopak chovají velmi pravděpodobně, alespoň většinou. Je znát,
že recenzentem je mladý muž, který příliš nerozumí pohnutkám a chování žen.
Hrdinka s mágem zůstává z naprosto pochopitelných příčin, nemusí být ani
hloupá, ani očarovaná. Chová se skutečně jako žena, střídání nenávisti a
lásky k mágovi je typické i u dívek obdivujících zlé hochy současnosti.
Kromě toho nemá dost dobře jinou možnost, mág ji potřebuje a jen tak nepustí.
Zapomenutí zásluh starých přátel a upřednostnění nového přítele, přehlížení
signálů a hledání ospravedlnění, obdiv mladíka na prahu dospělosti ke staršímu
příteli a další motivy jednání jsou věrohodné. Trochu bych přemýšlel nad
chováním záporáků, důvody jejich chování nejsou až tak přesvědčivé, ale
musíme si uvědomit, že jsou popisovány z pohledu hrdinky, tedy záměrně zkresleně
a s nepochopením. Velmi se mi líbila nečernobílost postav, velmi se mi líbilo,
že v některých momentech se dalo s hrdinkou nebo hrdinou nesouhlasit a přiklonit
se na stranu černého mága, aniž by to bylo nelogické nebo bořilo příběh.
Děj: Arien, syn mága, získá od něj své království a vyhnaný princ Vyvyan
(ta tvrdá y mi bůhvíproč vadí) sbírá armádu, aby se mu postavil. Arien se
vloudí do jeho vojska a jeho přízně, místo rychlého zabití ale s vojskem
putuje a obrátí směr útoku proti svému otci, pmáhá princi a jeho přátelům,
stále ale sleduje vlastní cíle. Doprovází ho Desháiés, panna, kterou potřebuje
ke svým kouzlům a cestám mezi světy. Desháies kolísá mezi obdivem a nenávistí,
což se ještě více komplikuje tím, že se zamiluje do Vyvyana. Přestože Arien
je temný mág, dá se v něčem souhlasit i s jeho názory, Vyvyan a Desháies
se chovají více emotivně, než rozumně.
Souhlasím s recenzentem, že autorka občas sklouzne do přílišné pohádkovosti,
souhlasím, že občas nějaká větička nebo slovo vyčnívá, souhlasím, že by
knize prospělo zkrácení, ale nesouhlasím s ním v hodnocení psychologické
stránky a v celkovém hodnocení.
*** Karolina Francová - Arien, Triton 2003 |